This essay analyzes, in terms of reflexive practice, the educational activities of the Archive of migrant memories (AMM), association created to support, through participatory writing and video, experiment of self-expression by migrants living in Italy. After a short description of the AMM’s approach, an analysis of how some of this audiovisual and textual materials have been adapted for being used in school and other group contexts workshops will follow The methodology used for adapting the materials provides that some thematic nucleuses are extracted from the contents of the materials in order to build objectives and activities. Then, depending on the specific activity, the materials can be used entirely or as fragments, allowing a double elaboration of contents and expressive forms. The aim is to allow the students to deconstruct their own stories, contextualizing and mapping their spaces of mutual recognition and, thus, focusing their relationship with the Other. The circularity between archive and workshop has gone together with a conceptualization of anti-racist education as exploration of self, of one’s own imaginative and narrative potentials, and of the common space in which one lives and interacts with others. The self-narrative tools have been conceived in terms of “ludic biography”, aiming at promoting the acquisition of a reflexive and perspective relation with otherness, inextricably involving the individual, social, cultural and political Self. These theoretical questions will be practically understood through the description of some edu- cational activities that, using self-narrations concerning migrants’ life situations, explore the ef- fects of identification with others and of collective self-description from various points of view.
l saggio analizza, in forma di pratica riflessiva, le attività didattiche dell’Archivio delle memorie migranti (AMM), associazione nata per favorire esperimenti di presa di pa- rola diretta da parte dei migranti arrivati in Italia, mediante strumenti partecipativi di scrittura e di produzione audiovisiva. Dopo una breve descrizione dell’approccio di AMM, si osserverà come alcuni di questi materiali audiovisivi e testuali siano stati riadattati per attività laboratoriali nelle scuole e altri contesti di gruppo. La metodologia di didattizzazione adottata prevede di ricavare dai contenuti dei ma- teriali dei nuclei tematici intorno ai quali costruire obiettivi e attività. Poi, a seconda dell’attività da elaborare, i materiali sono utilizzati interamente o sotto forma di fram- menti, permettendo una duplice elaborazione dei contenuti e delle forme espressive. Obiettivo è portare gli studenti a decostruire i propri racconti, contestualizzando e mappando i propri spazi di riconoscimento reciproco e mettendo così a fuoco il rap- porto con l’Altro. Questa circolarità tra archivio e laboratorio è stata accompagnata da una concettualiz- zazione della didattica antirazzista come esplorazione di sé, dei propri potenziali im- maginativi e narrativi, e dello spazio comune in cui ci si trova a vivere e interagire con gli altri. Gli strumenti dell’autonarrazione sono stati, cioè, declinati in termini di ludo- biografia, puntando a favorire lo sviluppo di un’attitudine riflessiva e prospettica alla relazione con l’alterità, che coinvolge inestricabilmente il sé individuale e il sé sociale, culturale e politico. Tali questioni teoriche saranno colte nella pratica attraverso la descrizione di alcune attività didattiche che, a partire da autonarrazioni relative a situazioni di vita dei mi- granti, esplorano gli effetti dell’immedesimazione e del “raccontarsi” collettivamente da più punti di vista.
Autonarrazione e antirazzismo nelle pratiche didattiche dell’Archivio delle memorie migranti / G. Gatta (IRPPS MONOGRAFIE). - In: Imago migrantis: migranti alle porte dell’Europa nell’era dei media / [a cura di] V. Tudisca, A. Pelliccia e A. Valente. - Roma : CNR-IRPPS e-Publishing, 2019. - ISBN 978-88-98822-13-3. - pp. 145-156 [10.14600/978-88-98822-13-3]
Autonarrazione e antirazzismo nelle pratiche didattiche dell’Archivio delle memorie migranti
G. GattaWriting – Review & Editing
2019
Abstract
This essay analyzes, in terms of reflexive practice, the educational activities of the Archive of migrant memories (AMM), association created to support, through participatory writing and video, experiment of self-expression by migrants living in Italy. After a short description of the AMM’s approach, an analysis of how some of this audiovisual and textual materials have been adapted for being used in school and other group contexts workshops will follow The methodology used for adapting the materials provides that some thematic nucleuses are extracted from the contents of the materials in order to build objectives and activities. Then, depending on the specific activity, the materials can be used entirely or as fragments, allowing a double elaboration of contents and expressive forms. The aim is to allow the students to deconstruct their own stories, contextualizing and mapping their spaces of mutual recognition and, thus, focusing their relationship with the Other. The circularity between archive and workshop has gone together with a conceptualization of anti-racist education as exploration of self, of one’s own imaginative and narrative potentials, and of the common space in which one lives and interacts with others. The self-narrative tools have been conceived in terms of “ludic biography”, aiming at promoting the acquisition of a reflexive and perspective relation with otherness, inextricably involving the individual, social, cultural and political Self. These theoretical questions will be practically understood through the description of some edu- cational activities that, using self-narrations concerning migrants’ life situations, explore the ef- fects of identification with others and of collective self-description from various points of view.File | Dimensione | Formato | |
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