The paper analyses the recent judgment of 9 July 2021, no. 148, by means of which the Italian Constitutional Court has completed the process of amendment of the notifications’ regulation, standardising the regulatory framework of void notifications provided by Article no. 44, paragraph no. 4 of Legislative Decree no. 104/2010 with the rule intended by Article no. 291, paragraph no. 1 of the Italian Civil Code for civil proceedings. In addition to the important repercussions on the notifications, the ruling is worth being discussed, because it radically innovates the administrative process, providing ground for a reconsideration, taking into account the criteria of reasonableness and proportionality, of some typical legal institutions, such as procedural time-limits and procedural issues.

L’art. 44, comma 4, c.p.a. è costituzionalmente illegittimo limitatamente alle parole “se ritiene che l’esito negativo della notificazione dipenda da causa non imputabile al notificante”, non consentendo sempre al giudice amministrativo di ordinare, qualora il destinatario non si sia spontaneamente costituito, la rinnovazione della notificazione nulla, come invece previsto dall’art. 291, comma 1, c.p.c.

Il regime della rinnovazioni delle notificazioni nulle e il declino del principio di autoresponsabilità processuale (nota a C. Cost., 9 luglio 2021, n. 148) / E. Romani. - In: DIRITTO PROCESSUALE AMMINISTRATIVO. - ISSN 0393-1315. - 2022:1(2022 Mar), pp. 119-142.

Il regime della rinnovazioni delle notificazioni nulle e il declino del principio di autoresponsabilità processuale (nota a C. Cost., 9 luglio 2021, n. 148)

E. Romani
Primo
2022

Abstract

The paper analyses the recent judgment of 9 July 2021, no. 148, by means of which the Italian Constitutional Court has completed the process of amendment of the notifications’ regulation, standardising the regulatory framework of void notifications provided by Article no. 44, paragraph no. 4 of Legislative Decree no. 104/2010 with the rule intended by Article no. 291, paragraph no. 1 of the Italian Civil Code for civil proceedings. In addition to the important repercussions on the notifications, the ruling is worth being discussed, because it radically innovates the administrative process, providing ground for a reconsideration, taking into account the criteria of reasonableness and proportionality, of some typical legal institutions, such as procedural time-limits and procedural issues.
L’art. 44, comma 4, c.p.a. è costituzionalmente illegittimo limitatamente alle parole “se ritiene che l’esito negativo della notificazione dipenda da causa non imputabile al notificante”, non consentendo sempre al giudice amministrativo di ordinare, qualora il destinatario non si sia spontaneamente costituito, la rinnovazione della notificazione nulla, come invece previsto dall’art. 291, comma 1, c.p.c.
rinnovazione; notificazioni nulle; art. 44, comma 4, c.p.a.; art. 291, comma 1, c.p.c.; principio di autoresponsabilità processuale; principio di effettività della tutela giurisdizionale; principio di ragionevolezza; principio di proporzionalità; decisione di merito; udienza istruttoria; termini processuali; questioni di rito
Settore IUS/10 - Diritto Amministrativo
mar-2022
Article (author)
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2434/926539
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact