The paper aims to analyse the iconography of the 12th-century “biblical capital” in the Cathedral of Sovana (Grosseto). The author identifies the scenes in the most damaged parts of the capital as the episodes of Abel between Adam and Eve, Agar and the Angel, relating them to biblical exegesis, and suggests some iconographic parallels with the pulpit of Sant’Ambrogio in Milan. The unusual depiction of Abraham among Sarah and Agar with their Sons should be considered instead a “Tuscan” solution.
Il contributo analizza il capitello figurato della cattedrale di Sovana (Toscana) dal punto di vista dei rapporti con lo spazio liturgico. Vengono proposte ipotesi per due raffigurazioni ormai quasi illeggibili, individuando rapporti con l'ambone di Sant'Ambrogio a Milano.
Il capitello 'biblico' di Sovana e l'iconografia di Sara e Agar / P. Piva. - In: ICONOGRAPHICA. - ISSN 1720-1764. - 18:(2019), pp. 17-25.
Il capitello 'biblico' di Sovana e l'iconografia di Sara e Agar
P. Piva
2019
Abstract
The paper aims to analyse the iconography of the 12th-century “biblical capital” in the Cathedral of Sovana (Grosseto). The author identifies the scenes in the most damaged parts of the capital as the episodes of Abel between Adam and Eve, Agar and the Angel, relating them to biblical exegesis, and suggests some iconographic parallels with the pulpit of Sant’Ambrogio in Milan. The unusual depiction of Abraham among Sarah and Agar with their Sons should be considered instead a “Tuscan” solution.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2. Paolo Piva 17-25.pdf
Open Access dal 02/01/2022
Descrizione: Consenso dell'editore all'open access a 3 anni dalla pubblicazione
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
890.38 kB
Formato
Adobe PDF
|
890.38 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.