Through a new reading of Santagata's "I frammenti dell'anima", this article focuses on some issues in the critical debate concerning Petrarch's Canzoniere: the collection as the substantial form of Petrarch's lyrical poetry; the correggio form, a sort of philological ghost that well-known and new considerations help to make tangible; the exegesis of structural and symbolical hints in the Canzoniere; Petrarch's attempts to dissimulate Dante's influence.
Attraverso una rilettura de "I frammenti dell'anima" di Santagata, l'articolo si sofferma su alcuni nodi del dibattito sul Canzoniere: la dimensione macrotestuale come forma sostanziale della lirica petrarchesca; la redazione Correggio, fantasma filologico a cui note considerazioni critiche e alcune altre qui avanzate permettono di dare consistenza; l'interpretazione di segnali strutturali e simbolici presenti nel Canzoniere; il tentativo di Petrarca di dissimulare il rapporto con Dante.
Una "complicata cattedrale" : il Canzoniere di Francesco Petrarca e "I frammenti dell'anima" di Marco Santagata / G. Baldassari. - In: NUOVA RIVISTA DI LETTERATURA ITALIANA. - ISSN 1590-7929. - 18:2(2015), pp. 23-39. [10.4454/nrli.v18i2.237]
Una "complicata cattedrale" : il Canzoniere di Francesco Petrarca e "I frammenti dell'anima" di Marco Santagata
G. Baldassari
2015
Abstract
Through a new reading of Santagata's "I frammenti dell'anima", this article focuses on some issues in the critical debate concerning Petrarch's Canzoniere: the collection as the substantial form of Petrarch's lyrical poetry; the correggio form, a sort of philological ghost that well-known and new considerations help to make tangible; the exegesis of structural and symbolical hints in the Canzoniere; Petrarch's attempts to dissimulate Dante's influence.File | Dimensione | Formato | |
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