The history of care of people with mental distress reveals that those people has been regularly ex-cluded from the right of living a “good life” and so from the possibility to share the common good. Which is the “good” that a community deserves, when taking care for people with mental illness, not only guaranteeing their rights, but also supporting them? The paper will offer a reflection about those questions, considering the educational work as a strategy to promote community mental health.
La storia della cura del disagio mentale ci insegna che alcune persone sono state sistematicamente escluse dal diritto a una “buona vita” e, quindi, dal bene comune. Ma qual è il “bene” che una comunità conquista, nel farsi carico di una persona con pro-blemi di salute mentale, non solo garantendone i diritti, ma anche facendosi solidale? L’articolo vuole offrire una riflessione intorno a questi inter-rogativi, ragionando sul lavoro educativo quale possibilità per promuovere salute mentale di comunità.
Bene comune e salute mentale di comunità : il contributo dell’educazione / M.B. Gambacorti Passerini, C. Palmieri, L. Zannini. - In: METIS. - ISSN 2240-9580. - 7:2(2017), pp. 141-164.
Bene comune e salute mentale di comunità : il contributo dell’educazione
M.B. Gambacorti Passerini;L. Zannini
2017
Abstract
The history of care of people with mental distress reveals that those people has been regularly ex-cluded from the right of living a “good life” and so from the possibility to share the common good. Which is the “good” that a community deserves, when taking care for people with mental illness, not only guaranteeing their rights, but also supporting them? The paper will offer a reflection about those questions, considering the educational work as a strategy to promote community mental health.File | Dimensione | Formato | |
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