This paper considers Cherubini’s textbooks, written for primary schoolteachers in the Lombardo-Venetian region during the post-Napoleonic Era. After selecting the corpus, the analysis outlines the objectives and content of these textbooks as well as the language teaching method, which featured some avant-garde techniques like corrective feedback, aimed at augmenting the efficacy and success of teaching interaction. The application of these techniques to develop correct pronunciation and good spelling skills will be observed. These fields are significant because they are related to Cherubini’s lexicographical work, proof the attention placed on teaching a local spoken Italian before Unification.
Questo contributo considera la produzione cherubiniana di manuali allestiti per i maestri delle scuole elementari nel Regno Lombardo-Veneto post-napoleonico. Dopo aver individuato il corpus, l’analisi profila gli obiettivi e il contenuto di questi testi, nonché il metodo glottodidattico per veicolarli, comprese alcune tecniche avanguardistiche di feedback correttivo, ritenute proficue per il buon esito dell’interazione didattica. Dunque se ne osserverà l’applicazione per le micro-competenze dell’ortografia e dell’ortoepia, in quanto settori inerenti all’attività lessicografica del Cherubini, e il secondo, in particolare, in quanto testimonianza della cura didattica per un italiano parlato locale pre-unitario.
La pratica e la grammatica : Cherubini glottodidatta e autore di manuali per la scuola = Practice and grammar : Cherubini as language teacher and author of textbooks / M. Dota. - In: ITALIANO LINGUADUE. - ISSN 2037-3597. - 8:1(2016 Sep), pp. 216-231. (Intervento presentato al convegno Francesco Cherubini nella dialettologia italiana : 1814-1816 tre anni a Milano per Cherubini tenutosi a Milano nel 2015) [10.13130/2037-3597/7574].
La pratica e la grammatica : Cherubini glottodidatta e autore di manuali per la scuola = Practice and grammar : Cherubini as language teacher and author of textbooks
M. Dota
2016
Abstract
This paper considers Cherubini’s textbooks, written for primary schoolteachers in the Lombardo-Venetian region during the post-Napoleonic Era. After selecting the corpus, the analysis outlines the objectives and content of these textbooks as well as the language teaching method, which featured some avant-garde techniques like corrective feedback, aimed at augmenting the efficacy and success of teaching interaction. The application of these techniques to develop correct pronunciation and good spelling skills will be observed. These fields are significant because they are related to Cherubini’s lexicographical work, proof the attention placed on teaching a local spoken Italian before Unification.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
7574-22601-1-SM.pdf
accesso aperto
Descrizione: contributo per atti di convegno
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
522.13 kB
Formato
Adobe PDF
|
522.13 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.