National and international studies have highlighted that healthcare workers are increasingly facing episodes of verbal and physical violence. Empirical evidence supports the hypothesis that aggressive behaviors by patients can generate burnout processes. However few studies have investigated the workplace resources that can lessen the impact of such social stressor on the well-being of healthcare workers. We analyzed if and under what circumstances different types of resources, emotional (colleagues’ support, managers’ support) and cognitive ones (decision authority and job meaning) lessen the negative impact of verbal aggression on burnout and emotional well-being. This exploratory cross-sectional study was conducted on the healthcare workers of a surgery department (133 workers with a 67% response rate). Data was collected via a self-report questionnaire. A moderated hierarchical regressions analysis highlighted that aggressive behaviors are important predictors of burnout and affective well-being. The support of colleagues and managers and, to a lesser extent, the attribution of meaning to one’s work moderate the negative impact on emotional exhaustion. Affective well-being is shown to be moderated by colleagues’ support, and by the perception of decision authority. In addition we found that the attribution of meaning to one’s work positively influences well-being in cases of highly aggressive patient behavior. The study highlights some socio-organizational factors that protect against social stressors tied to the interaction with patients in healthcare contexts.
Ricerche nazionali e internazionali hanno mostrato che gli operatori sanitari si trovano ad affrontare episodi di violenza verbale e fisica con sempre maggior frequenza. Evidenze empiriche supportano l’ipotesi che comportamenti aggressivi dei pazienti possono generare processi di burnout. Scarsi sono però gli studi sulle risorse lavorative che consentono di attenuare l’impatto di tale stressor sociale sul benessere degli operatori nei contesti ospedalieri. Nel nostro contributo abbiamo analizzato se e in quali circostanze differenti tipi di risorse, emotive (supporto dei colleghi, supporto dei superiori) e cognitive (autonomia decisionale, significato del lavoro) moderino l’effetto negativo dell’aggressività verbale su burnout e benessere affettivo. Lo studio, di tipo trasversale, ha coinvolto il personale sanitario di un dipartimento chirurgico (133 operatori con un tasso di partecipazione del 67%). Lo strumento di rilevazione è stato un questionario self-report. Le analisi, effettuate attraverso una regressione gerarchica moderata, hanno evidenziato l’effetto diretto dei comportamenti aggressivi come importanti predittori del burnout e del benessere affettivo. Il supporto dei colleghi e dei superiori e, in misura minore, l’attribuzione di significato al lavoro moderano l’impatto negativo sull’esaurimento emotivo. Il benessere affettivo risulta essere moderato dal supporto dei colleghi e dalla percezione di autonomia lavorativa. Inoltre si è riscontrato che l’attribuzione di significato al proprio lavoro influenza positivamente il benessere nel caso di alta aggressività dei pazienti. Lo studio contribuisce a evidenziare gli aspetti socio-organizzativi che svolgono un’azione protettiva rispetto agli stressors sociali legati alla relazione con i pazienti nei contesti sanitari.
La relazione con i pazienti in sanità : quali risorse lavorative per attenuare l'impatto degli stressor sociali? = The relationship with patients in healthcare : which workplace resources can lessen the impact of social stressor? / C. Guglielmetti, S. Gilardi, L. Accorsi, D. Converso. - In: PSICOLOGIA DELLA SALUTE. - ISSN 1721-0321. - 17:2(2014 Jul), pp. 121-137. [10.3280/PDS2014-002008]
La relazione con i pazienti in sanità : quali risorse lavorative per attenuare l'impatto degli stressor sociali? = The relationship with patients in healthcare : which workplace resources can lessen the impact of social stressor?
C. GuglielmettiPrimo
;S. GilardiSecondo
;
2014
Abstract
National and international studies have highlighted that healthcare workers are increasingly facing episodes of verbal and physical violence. Empirical evidence supports the hypothesis that aggressive behaviors by patients can generate burnout processes. However few studies have investigated the workplace resources that can lessen the impact of such social stressor on the well-being of healthcare workers. We analyzed if and under what circumstances different types of resources, emotional (colleagues’ support, managers’ support) and cognitive ones (decision authority and job meaning) lessen the negative impact of verbal aggression on burnout and emotional well-being. This exploratory cross-sectional study was conducted on the healthcare workers of a surgery department (133 workers with a 67% response rate). Data was collected via a self-report questionnaire. A moderated hierarchical regressions analysis highlighted that aggressive behaviors are important predictors of burnout and affective well-being. The support of colleagues and managers and, to a lesser extent, the attribution of meaning to one’s work moderate the negative impact on emotional exhaustion. Affective well-being is shown to be moderated by colleagues’ support, and by the perception of decision authority. In addition we found that the attribution of meaning to one’s work positively influences well-being in cases of highly aggressive patient behavior. The study highlights some socio-organizational factors that protect against social stressors tied to the interaction with patients in healthcare contexts.File | Dimensione | Formato | |
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