Co-creation is commonly regarded as one of the ultimate strategies to customize and differentiate products, but its process is so much difficult and complex that consumers are rarely willing to participate. Thus, its return on investment is uncertain. Four exper- imental studies show that fantastical thinking, the cognitive process that makes indi- viduals fantasizing, increases the return of customization, finding that the activation of fantastical thinking: 1. increases the demand of customized products; 2. decreases the perceived effort in the process; 3. increases the true better performances of the output (in terms of quality and innovativeness) and of the process (in terms of time and num- ber of required steps); 4. might use the common and managerial advergames.

La personalizzazione dei prodotti è considerata una delle ultime frontiere della differenziazione aziendale, ma il processo per raggiungerla è talmen- te complesso e difficile che non sempre il consumatore vi partecipa, met- tendone in pericolo i ritorni. Quattro studi sperimentali mostrano che il fantastical thinking, il processo cognitivo che spinge gli individui a fanta- sticare, è una soluzione efficace per migliorare i ritorni dell’investimento in personalizzazione. L’attivazione del fantastical thinking: 1. aumenta la domanda dei prodotti personalizzati; 2. riduce lo sforzo percepito nel pro- cesso; 3. aumenta le performance oggettive del prodotto (migliori qualità e innovatività degli output) e del processo (minori tempo e attività richie- ste); 4. può avvalersi dei comuni advergame.

Personalizzare l’offerta con successo: il ruolo della fantasia / G. Miniero, M. Addis, F. Ricotta. - In: ECONOMIA & MANAGEMENT. - ISSN 1120-5032. - 2015:1(2015), pp. 46-66.

Personalizzare l’offerta con successo: il ruolo della fantasia

G. Miniero;
2015

Abstract

Co-creation is commonly regarded as one of the ultimate strategies to customize and differentiate products, but its process is so much difficult and complex that consumers are rarely willing to participate. Thus, its return on investment is uncertain. Four exper- imental studies show that fantastical thinking, the cognitive process that makes indi- viduals fantasizing, increases the return of customization, finding that the activation of fantastical thinking: 1. increases the demand of customized products; 2. decreases the perceived effort in the process; 3. increases the true better performances of the output (in terms of quality and innovativeness) and of the process (in terms of time and num- ber of required steps); 4. might use the common and managerial advergames.
La personalizzazione dei prodotti è considerata una delle ultime frontiere della differenziazione aziendale, ma il processo per raggiungerla è talmen- te complesso e difficile che non sempre il consumatore vi partecipa, met- tendone in pericolo i ritorni. Quattro studi sperimentali mostrano che il fantastical thinking, il processo cognitivo che spinge gli individui a fanta- sticare, è una soluzione efficace per migliorare i ritorni dell’investimento in personalizzazione. L’attivazione del fantastical thinking: 1. aumenta la domanda dei prodotti personalizzati; 2. riduce lo sforzo percepito nel pro- cesso; 3. aumenta le performance oggettive del prodotto (migliori qualità e innovatività degli output) e del processo (minori tempo e attività richie- ste); 4. può avvalersi dei comuni advergame.
Settore ECON-07/A - Economia e gestione delle imprese
2015
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