This contribution offers a reflection on the relevance of editorial philology methods within the field of contemporary Italian literary studies. Drawing on recent teaching experience in a graduate course in Publishing, the essay illustrates how the de-sign and use of a structured review form can serve as an educational tool for the analysis of critical and scholarly editions of modern and contemporary texts. The paper highlights the challenges of integrating philological awareness into contemporary literary criticism and proposes the structured review as a valuable exercise for developing skills in examin-ing the mechanisms of textual transmission and editorial criteria.
Il contributo propone una riflessione sull’importanza dei metodi della filologia editoriale nell’ambito degli studi sulla letteratura italiana contemporanea. Muovendo da un’esperienza d’insegnamento recente all'interno di un corso magistrale in Editoria, il saggio illustra come la costruzione e l’utilizzo di una scheda di recensione possa divenire uno strumento formativo per l’analisi delle edizioni critiche e scientifiche di testi moderni e contemporanei. Si evidenziano le difficoltà di integrare l’attenzione filologica all’interno della critica letteraria legata alla contemporaneistica e si propone la recensione strutturata come esercizio utile a sviluppare competenze nell’osservazione dei meccanismi della trasmissione testuale e dei criteri ecdotici.
Propedeutica alla recensione: un esercizio didattico sulle edizioni di testi contemporanei / V. Brigatti. - In: PRASSI ECDOTICHE DELLA MODERNITÀ LETTERARIA. - ISSN 2499-6637. - 2025:10(2025 Oct), pp. 1-13. (Intervento presentato al convegno Fasti e miserie della recensione : Seminario dell'Osservatorio sulle Edizioni Critiche : 26 novembre tenutosi a Milano nel 2024) [10.54103/2499-6637/29665].
Propedeutica alla recensione: un esercizio didattico sulle edizioni di testi contemporanei
V. Brigatti
2025
Abstract
This contribution offers a reflection on the relevance of editorial philology methods within the field of contemporary Italian literary studies. Drawing on recent teaching experience in a graduate course in Publishing, the essay illustrates how the de-sign and use of a structured review form can serve as an educational tool for the analysis of critical and scholarly editions of modern and contemporary texts. The paper highlights the challenges of integrating philological awareness into contemporary literary criticism and proposes the structured review as a valuable exercise for developing skills in examin-ing the mechanisms of textual transmission and editorial criteria.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
PEML-29665+-+Virna+Brigatti_V3.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Licenza:
Creative commons
Dimensione
233.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
233.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




