In the volume ‘Le forme brevi’ della narrativa edited by Elisabetta Menetti (Carocci 2019) an essay by Giulio Iacoli draws attention to the ‘Containers of short forms in the second half of the twentieth century’, suggesting the need to ‘reopen the meaning of the “short form” by means of the dynamic relationship that it establishes, in an unprecedented or in any case experimental, highly creative manner, with its container, throughout the second half of the twentieth century, bearing the signs of the revival of other genres or of hybridisation with these’ (p. 223), in particular with the novel genre. The question involves the indexical structures that govern the dispositio of short texts and takes into account first of all their textual status, in terms of genre or narrative structures, or combinatorial and macro-textual (or polytextual) logic. In the proposed intervention, these methods of investigation are related to the study of the materiality of the editions in which the texts under consideration are transmitted, in particular in relation to the concept of intentio editionis proposed by Alberto Cadioli in ‘Le diverse pagine’ (Il Saggiatore, 2012) and in relation to the perspective of authorial philology and variant criticism, believing that the intersection of these perspectives allows for an effective hermeneutic synthesis. Some of Italo Calvino's works are considered as case studies, or rather, some first editions of some of his collections of texts, on which it is also possible to question whether or not they should be considered works in all respects, according to Franco Brioschi's definition (‘La mappa dell'impero’, il Saggiatore, 1983).
Nel volume "Le forme brevi" della narrativa a cura di Elisabetta Menetti (Carocci 2019) un saggio di Giulio Iacoli porta l’attenzione sui "Contenitori di forme brevi nel secondo Novecento", suggerendo la necessità di «riaprire il significato di “forma breve” per mezzo della relazione dinamica che la stessa istituisce, in maniera inedita o comunque sperimentale, altamente creativa, con il suo contenitore, lungo il secondo Novecento, recando i segni della ripresa di altri generi o dell’ibridazione con questi» (p. 223), in particolare con il genere romanzo. La questione coinvolge le strutture di indice che governano la dispositio dei testi brevi e tiene conto innanzitutto del loro statuto testuale, in termini di genere o di strutture narrative, oppure di logica combinatoria e macrotestuale (o politestuale). Nell’intervento proposto sono messi in relazione questi metodi di indagine con lo studio della materialità delle edizioni in cui i testi considerati sono trasmessi, in particolare in relazione al concetto di intentio editionis proposto da Alberto Cadioli in "Le diverse pagine" (Il Saggiatore, 2012) e in relazione alla prospettiva della filologia d’autore e della critica delle varianti, ritenendo che l’intersezione di queste prospettive consenta di attivare una efficace sintesi ermeneutica. Come casi di studio sono considerate alcune opere di Italo Calvino, o meglio, alcune prime edizioni di alcune sue raccolte di testi, sulle quali è possibile anche interrogarsi sull’opportunità o meno di considerarle a tutti gli effetti opere, secondo la definizione di Franco Brioschi ("La mappa dell’impero", il Saggiatore, 1983).
Varianti del contenitore, varianti del contenuto? / V. Brigatti (COLLOQUIA). - In: Poteri della lettura : Pratiche, immagini, supporti. 2 / [a cura di] S. Carati, M. Malvestio, L. Marfè, A. Metlica, V. Vignotto. - Padova : Padova University Press, 2024 Dec. - ISBN 978-88-6938-433-2. - pp. 303-315 (( convegno Poteri della lettura. Pratiche, immagini, supporti, Convegno annuale dell’Associazione di Teoria e Storia Comparata della Letteratura tenutosi a Padova nel 2023.
Varianti del contenitore, varianti del contenuto?
V. Brigatti
2024
Abstract
In the volume ‘Le forme brevi’ della narrativa edited by Elisabetta Menetti (Carocci 2019) an essay by Giulio Iacoli draws attention to the ‘Containers of short forms in the second half of the twentieth century’, suggesting the need to ‘reopen the meaning of the “short form” by means of the dynamic relationship that it establishes, in an unprecedented or in any case experimental, highly creative manner, with its container, throughout the second half of the twentieth century, bearing the signs of the revival of other genres or of hybridisation with these’ (p. 223), in particular with the novel genre. The question involves the indexical structures that govern the dispositio of short texts and takes into account first of all their textual status, in terms of genre or narrative structures, or combinatorial and macro-textual (or polytextual) logic. In the proposed intervention, these methods of investigation are related to the study of the materiality of the editions in which the texts under consideration are transmitted, in particular in relation to the concept of intentio editionis proposed by Alberto Cadioli in ‘Le diverse pagine’ (Il Saggiatore, 2012) and in relation to the perspective of authorial philology and variant criticism, believing that the intersection of these perspectives allows for an effective hermeneutic synthesis. Some of Italo Calvino's works are considered as case studies, or rather, some first editions of some of his collections of texts, on which it is also possible to question whether or not they should be considered works in all respects, according to Franco Brioschi's definition (‘La mappa dell'impero’, il Saggiatore, 1983).| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Brigatti _ Compalit _ vol 2.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
893.1 kB
Formato
Adobe PDF
|
893.1 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




