he essay reflects on the anomalous, elusive genre set-up of Mario Luzi’s Nel magma, arguing that it is an effective device for representing the subject’s ambiguous relationship with his own time. Within the poems, the subtly anomalous use of lyrical self- diegesis puts the action of the lyric character and the lyric voice in tension, dramatizing the subject reluctance to truly involve himself in a relationship with the Other. To this polarity corresponds, on the macrotextual level, the tension activated between the «deliberately uninspiring» (Verdino) character ‘Mario’ and the mute perspective of the author Luzi, in which one can detect a means, both extreme and oblique, for relativizing (and someway dialogizing) a lyrical Self dramatized and objectified.
saggio riflette sull’anomalo, sfuggente assetto di genere di Nel magma di Mario Luzi, cogliendovi un potente dispositivo di sceneggiatura delle ambiguità che segnano il rapporto del soggetto con il suo tempo. All’interno dei testi, il peculiare uso dell’auto-diegesi lirica pone in tensione l’azione dell’io personaggio e quella dell’io voce, teatralizzando i limiti di indisponibilità del soggetto a implicarsi davvero in un rapporto con l’Altro. A ciò corrisponde, sul piano macrotestuale, la tensione attivata fra la condotta «volutamente non entusiasmante» (Verdino) del Mario personaggio e la muta prospettiva del Luzi regista, latrice di una estrema, obliqua possibilità di relativizzazione dialogica di quel Sé lirico teatralizzato e obiettivato.
Lo sguardo dello scriba : Dialogismo e teatralizzazione in "Nel magma" di Mario Luzi / S. Ghidinelli. - In: CONFIGURAZIONI. - ISSN 2974-8070. - 1:1(2022), pp. 309-346. [10.54103/2974-8070/19800]
Lo sguardo dello scriba : Dialogismo e teatralizzazione in "Nel magma" di Mario Luzi
S. Ghidinelli
2022
Abstract
he essay reflects on the anomalous, elusive genre set-up of Mario Luzi’s Nel magma, arguing that it is an effective device for representing the subject’s ambiguous relationship with his own time. Within the poems, the subtly anomalous use of lyrical self- diegesis puts the action of the lyric character and the lyric voice in tension, dramatizing the subject reluctance to truly involve himself in a relationship with the Other. To this polarity corresponds, on the macrotextual level, the tension activated between the «deliberately uninspiring» (Verdino) character ‘Mario’ and the mute perspective of the author Luzi, in which one can detect a means, both extreme and oblique, for relativizing (and someway dialogizing) a lyrical Self dramatized and objectified.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
[CONFIG_1]+Ghidinelli_Lo+sguardo+dello+scriba.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
656.63 kB
Formato
Adobe PDF
|
656.63 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.