The paper analyzes the idea of freeing ourselves from our interests, our preferences and our values to contrast “art”, subjective and too human, with the objective science of being known as “ontology”. The problem with this strategy of “naturalization” of ontology is that alternative categorizations are all “natural” for different purposes and different assump- tions. The correctness of our ontology depends on what we are interested in doing with our classifications and on what our premises are. Among the premises, there are metaphysical pre- suppositions and pre-understandings and values that some- times remain hidden but are always inescapable and that show how much experience is an experience humanly understood and formed by our choices.

Il contributo discute l’idea di liberarsi dai nostri interessi, dalle nostre preferenze e dai nostri valori per contrapporre la soggettiva e umanissima arte all’oggettiva scienza dell’essere nota come ontologia. Il problema di questa strategia di “naturalizzazione” dell’ontologia è che ordinamenti alternativi sono tutti “naturali” per scopi diversi e assunzioni diverse. La correttezza della nostra ontologia dipende da cosa ci interessa fare con le nostre classificazioni e da quali sono le nostre premesse. Tra le premesse, vi sono presupposizioni metafisiche e precomprensioni valoriali, talora nascoste ma sempre ineludibili, che mostrano quanto la nostra esperienza sia un’esperienza umanamente compresa e formata dalle nostre scelte.

Il riconoscimento dell’umano nella struttura del reale: i presupposti dell’ontologia / P. Valore. - In: METAXY. - 1:2(2022), pp. 113-127. (Intervento presentato al convegno Arte e riconoscimento dell’umano, un dialogo TRA saperi tenutosi a Perugia : 7-8 maggio nel 2021).

Il riconoscimento dell’umano nella struttura del reale: i presupposti dell’ontologia

P. Valore
2022

Abstract

The paper analyzes the idea of freeing ourselves from our interests, our preferences and our values to contrast “art”, subjective and too human, with the objective science of being known as “ontology”. The problem with this strategy of “naturalization” of ontology is that alternative categorizations are all “natural” for different purposes and different assump- tions. The correctness of our ontology depends on what we are interested in doing with our classifications and on what our premises are. Among the premises, there are metaphysical pre- suppositions and pre-understandings and values that some- times remain hidden but are always inescapable and that show how much experience is an experience humanly understood and formed by our choices.
Il contributo discute l’idea di liberarsi dai nostri interessi, dalle nostre preferenze e dai nostri valori per contrapporre la soggettiva e umanissima arte all’oggettiva scienza dell’essere nota come ontologia. Il problema di questa strategia di “naturalizzazione” dell’ontologia è che ordinamenti alternativi sono tutti “naturali” per scopi diversi e assunzioni diverse. La correttezza della nostra ontologia dipende da cosa ci interessa fare con le nostre classificazioni e da quali sono le nostre premesse. Tra le premesse, vi sono presupposizioni metafisiche e precomprensioni valoriali, talora nascoste ma sempre ineludibili, che mostrano quanto la nostra esperienza sia un’esperienza umanamente compresa e formata dalle nostre scelte.
ontologia; metafisica; Ontology; Metaphysic; categories
Settore M-FIL/01 - Filosofia Teoretica
2022
https://www.metaxyjournal.com/index.php/metaxy/issue/view/5
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