Several choices of recording industry and current productions of sixteenth- or seventeenth-century opera, contributes to the creation of a singer's image that, through countertenors or women in male roles, substituting castratos voices, forces the boundaries of gender and identity. This article deals with three directions: Giasone by Cavalli/Clément, Rinaldo by Händel/Alden; the Proud Prisoner by Pergolesi/Brockhaus. Although different for themes, dramatic structure, composition background and direction choices, these works depict some common features which contributes to the creation of a peculiar image of 'modern castratos'.
Alcune scelte discografiche e svariati allestimenti attuali di opere sei-settecentesche, attraverso la presenza di controtenori e donne in abiti maschili che sostituiscono le voci dei castrati, contribuiscono alla costruzione di un immaginario del cantante attuale che forza i confini di genere ed identità. L’articolo analizza tre allestimenti contemporanei di opere tra loro piuttosto diverse per tematiche, struttura drammaturgica e contesti di composizione (il Giasone di Cavalli/Clément, il Rinaldo di Händel/Alden ed il Prigionier superbo di Pergolesi/Brockhaus) nell’intento di delineare alcuni caratteri comuni nella creazione dell’immagine di questi ‘moderni castrati’.
Voices, Bodies, Identities : The Imagery of Castratos in Contemporary Performance / B. DE MARIO. - In: TRANS. - ISSN 1697-0101. - 2014:18(2014), pp. 8-9.2-8-9.30.
Voices, Bodies, Identities : The Imagery of Castratos in Contemporary Performance
B. DE MARIO
2014
Abstract
Several choices of recording industry and current productions of sixteenth- or seventeenth-century opera, contributes to the creation of a singer's image that, through countertenors or women in male roles, substituting castratos voices, forces the boundaries of gender and identity. This article deals with three directions: Giasone by Cavalli/Clément, Rinaldo by Händel/Alden; the Proud Prisoner by Pergolesi/Brockhaus. Although different for themes, dramatic structure, composition background and direction choices, these works depict some common features which contributes to the creation of a peculiar image of 'modern castratos'.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Trans_DeMario2014.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
242.14 kB
Formato
Adobe PDF
|
242.14 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.