The article analyses the reasons and premises that led the Italian Government to exercise for the first time, in the summer of 2020, its substitutive legislative power, pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution, over the Puglia Region, that had not yet adapted its legislation to national principles of gender equality in regional elections. In particular, the article investigates the scope of the “legal unity” clause and reflects on the risks that its extensive interpretation by the Government poses for regional autonomy. The article argues that, although the substitutive power does not pose particular problems from a constitutional point of view, it does raise some concerns in relation to compliance with the principles of reasonableness and proportionality.
L’articolo esamina le ragioni e i presupposti che hanno indotto il Governo, nell’estate del 2020, a esercitare, per la prima volta, il potere sostitutivo legislativo, ai sensi dell’art. 120, comma 2, Cost., nei confronti della Regione Puglia, che non aveva adeguato la propria legislazione ai principi statali in materia di parità di genere nelle elezioni regionali. In particolare, si approfondisce la portata della clausola dell’unità giuridica, riflettendo sui rischi di una lettura estensiva della stessa, da parte del Governo, per l’autonomia regionale. Nell’articolo si tenterà di argomentare che, sebbene l’intervento sostitutivo non ponga particolari problemi dal punto di vista costituzionale, esso susciti perplessità in relazione al rispetto dei principi di ragionevolezza e di proporzionalità.
Riflessioni a margine della prima sostituzione legislativa del Governo : Quali rischi a fronte di una lettura estensiva della formula “tutela dell’unità giuridica” e di un’inosservanza dei principi di ragionevolezza e proporzionalità? / G. Marchetti. - In: FEDERALISMI.IT. - ISSN 1826-3534. - 2021:15(2021), pp. 129-159.
Riflessioni a margine della prima sostituzione legislativa del Governo : Quali rischi a fronte di una lettura estensiva della formula “tutela dell’unità giuridica” e di un’inosservanza dei principi di ragionevolezza e proporzionalità?
G. Marchetti
2021
Abstract
The article analyses the reasons and premises that led the Italian Government to exercise for the first time, in the summer of 2020, its substitutive legislative power, pursuant to art. 120, paragraph 2, of the Constitution, over the Puglia Region, that had not yet adapted its legislation to national principles of gender equality in regional elections. In particular, the article investigates the scope of the “legal unity” clause and reflects on the risks that its extensive interpretation by the Government poses for regional autonomy. The article argues that, although the substitutive power does not pose particular problems from a constitutional point of view, it does raise some concerns in relation to compliance with the principles of reasonableness and proportionality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
art. federalismi potere sostitutivo.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
850.52 kB
Formato
Adobe PDF
|
850.52 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.