The paper is a reading of the two poems by Fregoso, with a particular focus on their connections to Marsilio Ficino’s epistulae De stultitia and miseria hominum and their translation in Italian in the Sermoni morali. The poems, dedicated to the laughing of Democritus and the weeping of Heraclitus over human folly, are considered on the background of Milan historical and cultural environment between Fifteenth and Sixteenth Century. Particular attention is paid to the fresco by Donato Bramante with the same subject, now kept in Brera, whose client had been Gaspare Ambrogio Visconti. The meaning of the poem Li doi philosophi (which is dedicated to Iafredo Carlo) can also be indicated in a reproposal of the cultural reflections of the "Visconti circle" to the new French rulers, in view of a renewed civil harmony.

Il contributo analizza i poemetti di Fregoso, evidenziandone le connessioni strutturali, tematiche e formali con le epistole di Ficino De stultitia et miseria hominum e con la relativa volgarizzazione nei Sermoni morali. I due poemetti, dedicati al riso di Democrito e al pianto di Eraclito di fronte alla follia umana, sono collocati sullo sfondo dell’ambiente culturale milanese fra Quattro e Cinquecento. Particolare attenzione è dedicata all’affresco di Donato Bramante dal medesimo tema, ora conservato a Brera, il cui committente era stato Gaspare Ambrogio Visconti. Il significato del poemetto Li doi philosophi (che è dedicato a Iafredo Carlo) può essere indicato anche in una riproposta delle riflessioni culturali del “circolo Visconti” ai nuovi dominatori francesi, in vista di una rinnovata concordia civile.

"I doi philosophi": un tema ficiniano dall'affresco di casa Visconti al poemetto di Antonio Fregoso / C. Berra - In: Gaspare Ambrogio Visconti e la Milano di fine Quattrocento : Politica, arte e lettere / [a cura di] S. Albonico, S. Moro. - Roma : Viella, 2020. - ISBN 9788833131320. - pp. 173-199 (( convegno Gaspare Ambrogio Visconti e la MIlano di fine Quattrocento tenutosi a Lausanne nel 2018.

"I doi philosophi": un tema ficiniano dall'affresco di casa Visconti al poemetto di Antonio Fregoso

C. Berra
2020

Abstract

The paper is a reading of the two poems by Fregoso, with a particular focus on their connections to Marsilio Ficino’s epistulae De stultitia and miseria hominum and their translation in Italian in the Sermoni morali. The poems, dedicated to the laughing of Democritus and the weeping of Heraclitus over human folly, are considered on the background of Milan historical and cultural environment between Fifteenth and Sixteenth Century. Particular attention is paid to the fresco by Donato Bramante with the same subject, now kept in Brera, whose client had been Gaspare Ambrogio Visconti. The meaning of the poem Li doi philosophi (which is dedicated to Iafredo Carlo) can also be indicated in a reproposal of the cultural reflections of the "Visconti circle" to the new French rulers, in view of a renewed civil harmony.
Il contributo analizza i poemetti di Fregoso, evidenziandone le connessioni strutturali, tematiche e formali con le epistole di Ficino De stultitia et miseria hominum e con la relativa volgarizzazione nei Sermoni morali. I due poemetti, dedicati al riso di Democrito e al pianto di Eraclito di fronte alla follia umana, sono collocati sullo sfondo dell’ambiente culturale milanese fra Quattro e Cinquecento. Particolare attenzione è dedicata all’affresco di Donato Bramante dal medesimo tema, ora conservato a Brera, il cui committente era stato Gaspare Ambrogio Visconti. Il significato del poemetto Li doi philosophi (che è dedicato a Iafredo Carlo) può essere indicato anche in una riproposta delle riflessioni culturali del “circolo Visconti” ai nuovi dominatori francesi, in vista di una rinnovata concordia civile.
Fregoso Antonio Fileremo; Gaspare Ambrogio Visconti; Ficino Marsilio; Bramante Donato; Eraclito e Democrito; neoplatonismo
Settore L-FIL-LET/10 - Letteratura Italiana
2020
Université de Lausanne
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