In this article we present the data of an experiment aimed at studying the comprehension of Russian spontaneous speech by Italian-speaking learners. In our analysis we applied new tools and theoretical apparatus developed by a research group from St. Petersburg to describe the native spontaneous Russian speech, in this way we have identified thecritical points and difficulties for foreign learners in acquiring this variety of the Russian language. We have demonstrated that there are correlations between the evolution of the comprehension of spontaneous spoken Russian and some specific factors (the years of study, the stays in Russia, the style used by the interlocutor, etc.), thus finding positive acquisitional tendencies. Finally, we investigated whether learners use recognition strategies similar to those of native speakers but we have not found any confirmations. On this aspect, therefore, the need for further study is highlighted.
In questo articolo presentiamo i dati di un esperimento volto a studiare la comprensione del parlato spontaneo russo da parte degli apprendenti italofoni. Nella nostra analisi abbiamo applicato nuovissimi strumenti e apparati teorici elaborati da un gruppodi ricerca di San Pietroburgo per descrivere il parlato spontaneo russonativo, grazie ai quali abbiamo individuato i punti critici e le difficoltà per gli apprendenti stranieri nell'acquisire questa varietà della lingua russa. Abbiamo verificato che esistono delle correlazioni tra l’evoluzione della comprensione del russo parlato spontaneo e alcuni fattori specifici (gli anni di studio, i soggiorni in Russia, lo stile utilizzato dall’interlocutoreecc.), trovando così delle tendenze acquisizionali positive. Infine abbiamo indagato se gli apprendenti usano delle strategie di riconoscimento simili a quelle dei parlanti nativi senza però riscontrare delle conferme. Su questo aspetto si evidenzia dunque la necessità di ulteriori approfondimenti.
L’evoluzione della comprensione del parlato spontaneo russo negli studenti italiani: alcuni dati / N. Stoyanova. - In: NUOVA SECONDARIA. - ISSN 1828-4582. - 37:5(2020 Jan), pp. 25-39.
L’evoluzione della comprensione del parlato spontaneo russo negli studenti italiani: alcuni dati
N. Stoyanova
2020
Abstract
In this article we present the data of an experiment aimed at studying the comprehension of Russian spontaneous speech by Italian-speaking learners. In our analysis we applied new tools and theoretical apparatus developed by a research group from St. Petersburg to describe the native spontaneous Russian speech, in this way we have identified thecritical points and difficulties for foreign learners in acquiring this variety of the Russian language. We have demonstrated that there are correlations between the evolution of the comprehension of spontaneous spoken Russian and some specific factors (the years of study, the stays in Russia, the style used by the interlocutor, etc.), thus finding positive acquisitional tendencies. Finally, we investigated whether learners use recognition strategies similar to those of native speakers but we have not found any confirmations. On this aspect, therefore, the need for further study is highlighted.File | Dimensione | Formato | |
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