In the last years the number of HIV-positive patients needing cardiac surgory has greatly increased. Cardiopulmonary bypass is suspected to have a role in the progression of HIV-infection to acquired immunodeficiency Syndrome (AIDS). From October 1988 to December 1990, 6 intravenous drug addicts underwent cardiac surgery for infective endocarditis at our Department. Preoperative and postoperative absolute lymphocite T-helper (CD4) and T-suppressor (CD8) counts did not show a close association between the temporary lymphopenia induced by cardiopulmonary bypass and progression to AIDS.

Cardiac Surgery in HIV-positive Intravenous Drug Addicts: Influence of Cardiopulmonary Bypass on the Progression to AIDS / M. Lemma, P. Vanelli, L. Beretta, M. Botta, S. Antinori, C. Santoli. - In: THORACIC AND CARDIOVASCULAR SURGEON. - ISSN 0171-6425. - 40:5(1992), pp. 279-282.

Cardiac Surgery in HIV-positive Intravenous Drug Addicts: Influence of Cardiopulmonary Bypass on the Progression to AIDS

S. Antinori
Investigation
;
1992

Abstract

In the last years the number of HIV-positive patients needing cardiac surgory has greatly increased. Cardiopulmonary bypass is suspected to have a role in the progression of HIV-infection to acquired immunodeficiency Syndrome (AIDS). From October 1988 to December 1990, 6 intravenous drug addicts underwent cardiac surgery for infective endocarditis at our Department. Preoperative and postoperative absolute lymphocite T-helper (CD4) and T-suppressor (CD8) counts did not show a close association between the temporary lymphopenia induced by cardiopulmonary bypass and progression to AIDS.
Die Zahl der HIV-positiven Patienten, die sich aus verschiedenen Gründen einer Herzoperation unterziehen müssen, ist in den letzten Jahren ständig gestiegen. Da Operationen mit der Herz-Lungen-Maschine per se schon zu einer Reaktion des Immunsystems führen, wurde vermutet, daß solche Operationen zu einer Progression der HIV-Infektion und dem damit verbundenen Immundefizitsyndrom (AIDS) führen würde. Die Autoren berichten über ihre Erfahrung mit 6 Drogenabhängigen, die zwischen Oktober 1989 und Dezember 1990 wegen einer infektiösen Endokarditis am Herzen operiert werden mußten. Prä- und postoperativ wurden die absoluten Lymphozytenzahlen, T-Helferzellen und T-Supprcssorzellen gemessen. Die absoluten Zahlen zeigten keine enge Beziehung zwischen der vorübergehend induzierten Lymphopenie durch die Operation mit der Herz-Lungen-Maschine und eine Progression der AIDS-Hrkrankung. T-Helferzellen fielen in allen HlV-infizierten Patienten ab, jedoch mit unterschiedlicher Geschwindigkeit und AIDS scheint sich eher zu manifestieren an den Patienten mit einem raschen Abfall und absolut niedrigen Werten für Helferzellen. Ein Wert um 300 Zellen/µl scheint offensichtlich noch ausreichend zu sein, um eine sichere Operation zu gestatten.
Cardiac Surgery; HIV-patients; Cardiopulmonary bypass
Settore MED/17 - Malattie Infettive
Settore MED/21 - Chirurgia Toracica
1992
Article (author)
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