The report presents a study that was conducted on the Primary Education Faculty web community, which is hosted on the Docebo platform of the University of Milan-Bicocca. This community was selected for analysis due to the special circumstances that led to its establishment and because it has large numbers of registered members. The study was conducted with the double objective of highlighting the students' descriptions of the community as a tool and a space for relating to others as well as studying how the users perceive the styles that e-tutors use to moderate. A qualitative methodology was used, and the information gathered from structured interviews and focus groups was analyzed. The results bring dimensions to light that represent the different ways of perceiving the community as well as the reasons why students consider the community to be useful. The data on moderating demonstrated that e-tutors intervened mainly to provide guidance and manage communication within the forums, respecting the phases in the Salmon model.
La ricerca presenta uno studio condotto sulla community di Scienze della Formazione Primaria ospitata sulla piattaforma Docebo dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca. Si è scelto di analizzare questa community per la particolarità delle circostanze che l’hanno fatta nascere e per la numerosità degli iscritti.Lo studio è stato condotto con il duplice obiettivo di fare emergerele rappresentazioni che gli studenti hanno della community come strumento e luogo di relazione e per studiare la percezione che gli utenti hanno degli stili di moderazione degli e-tutor.La metodologia utilizzata è di tipo qualitativo e sono stati analizzati i dati prodotti da interviste strutturate e focus group. I risultati fanno emergere le dimensioni che rappresentano le differenti modalità di percepire la community e i motivi per i quali essa viene ritenuta utile dagli studenti. I dati sulla moderazione dimostrano che gli e-tutor intervengono principalmente per orientare e per regolamentare la comunicazione nei forum, rispettando le 5 fasi del modello pensato da GillySalmon.
Rappresentazioni e stili di moderazione : Il caso della community degli studenti di scienze della formazione primaria dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca / P. Ferri, A. Garavaglia, L. Petti, F. Bossi. - In: ISDM. - ISSN 1265-499X. - 2010:39(2010).
Rappresentazioni e stili di moderazione : Il caso della community degli studenti di scienze della formazione primaria dell’Università degli Studi di Milano-Bicocca
A. Garavaglia;
2010
Abstract
The report presents a study that was conducted on the Primary Education Faculty web community, which is hosted on the Docebo platform of the University of Milan-Bicocca. This community was selected for analysis due to the special circumstances that led to its establishment and because it has large numbers of registered members. The study was conducted with the double objective of highlighting the students' descriptions of the community as a tool and a space for relating to others as well as studying how the users perceive the styles that e-tutors use to moderate. A qualitative methodology was used, and the information gathered from structured interviews and focus groups was analyzed. The results bring dimensions to light that represent the different ways of perceiving the community as well as the reasons why students consider the community to be useful. The data on moderating demonstrated that e-tutors intervened mainly to provide guidance and manage communication within the forums, respecting the phases in the Salmon model.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
ferri garavaglia petti bossi 2010.pdf
accesso riservato
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
558.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
558.54 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.