The Eurovision debate - broadcast simultaneously in all the European countries on 15th May 2014 - was the first-ever live televised debate among candidates for the European Commission (EC) president and the most important single campaign event of the 2014 European Parliament elections. What are the effects of the debate exposure on viewers? We answer this question by relying on data collected in a one-group pretest-posttest quasiexperiment conducted on students from the Universities of Bologna, Siena and Trento in the framework of a larger international project on the Eurovision debate. Results show that exposure to the Eurovision debate affects viewers' perception of Europe as well as their evaluation of the candidates to the EC presidency. Moreover, watching the European debate is found to stimulate political participation and alter voting intentions. Our results also give some interesting hints about the more general relation between the EU and young voters.

Il dibattito Eurovisione – trasmesso contemporaneamente in tutti i paesi europei il 15 maggio 2014 – è stato il primo confronto trasmesso in diretta televisiva tra i candidati per la presidenza della Commissione europea e il più importante evento della campagna elettorale per le elezioni del Parlamento europeo del 2014. Quali sono stati gli effetti dell’esposizione al dibattito sugli spettatori? Rispondiamo a questa domanda basandoci sui dati raccolti in un quasi-esperimento con disegno pre- e post-test a gruppo unico che ha coinvolto numerosi studenti delle Università di Bologna, Siena e Trento. I risultati mostrano che l’esposizione al dibattito Eurovisione influenza la percezione degli spettatori sull’Europa, così come la loro valutazione dei candidati alla presidenza della Commissione. Inoltre, emerge che il dibattito stimola la partecipazione politica e modifica le intenzioni di voto. Infine, i nostri risultati forniscono alcuni spunti interessanti sul rapporto più generale tra l’Unione europea e i giovani elettori.

Debating Europe : Effects of the Eurovision Debate on Young Voters / A. Ferreri, R. Ladini, A. Pedrazzani, L. Pinto. - In: COMUNICAZIONE POLITICA. - ISSN 1594-6061. - 16:3(2015), pp. 343-364. [10.3270/81691]

Debating Europe : Effects of the Eurovision Debate on Young Voters

R. Ladini;A. Pedrazzani;
2015

Abstract

Il dibattito Eurovisione – trasmesso contemporaneamente in tutti i paesi europei il 15 maggio 2014 – è stato il primo confronto trasmesso in diretta televisiva tra i candidati per la presidenza della Commissione europea e il più importante evento della campagna elettorale per le elezioni del Parlamento europeo del 2014. Quali sono stati gli effetti dell’esposizione al dibattito sugli spettatori? Rispondiamo a questa domanda basandoci sui dati raccolti in un quasi-esperimento con disegno pre- e post-test a gruppo unico che ha coinvolto numerosi studenti delle Università di Bologna, Siena e Trento. I risultati mostrano che l’esposizione al dibattito Eurovisione influenza la percezione degli spettatori sull’Europa, così come la loro valutazione dei candidati alla presidenza della Commissione. Inoltre, emerge che il dibattito stimola la partecipazione politica e modifica le intenzioni di voto. Infine, i nostri risultati forniscono alcuni spunti interessanti sul rapporto più generale tra l’Unione europea e i giovani elettori.
The Eurovision debate - broadcast simultaneously in all the European countries on 15th May 2014 - was the first-ever live televised debate among candidates for the European Commission (EC) president and the most important single campaign event of the 2014 European Parliament elections. What are the effects of the debate exposure on viewers? We answer this question by relying on data collected in a one-group pretest-posttest quasiexperiment conducted on students from the Universities of Bologna, Siena and Trento in the framework of a larger international project on the Eurovision debate. Results show that exposure to the Eurovision debate affects viewers' perception of Europe as well as their evaluation of the candidates to the EC presidency. Moreover, watching the European debate is found to stimulate political participation and alter voting intentions. Our results also give some interesting hints about the more general relation between the EU and young voters.
Political Debates; Quasi-Experiment; European Elections; Media Event; Vote Intentions; Debate Exposure
Settore SPS/04 - Scienza Politica
Settore SPS/11 - Sociologia dei Fenomeni Politici
Article (author)
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ferreri Ladini Pedrazzani Pinto 2015.pdf

accesso riservato

Tipologia: Publisher's version/PDF
Dimensione 90.91 kB
Formato Adobe PDF
90.91 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Caricamento pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://hdl.handle.net/2434/630136
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact