A set of motor and sequential skills must be automatized in order to carry out the task of learning. Indeed, the learning process requires the visual search of number/letter shapes, the analysis of left-to-right sequences, memorization of letters shape tracing and eye muscle coordination in reading and writing. The low efficiency of some of the key functions within motor scheme, such as lateralization and eye-hand coordination, negatively affects the organization of reading-writing and calculation processes. The aim of our study was the assessment of improvements within reading/writing/ calculation outcomes, in LSD children after a specific motor sequence training. In particular, skill coordination performance leaded all children to an important improvements during specific trials about the scholastic practice. Specific and ad-personam sequence of exercise could be an elective teaching methodology to over-stimolate the neuro-motor viability
La forma di numeri e lettere, la loro successione da sinistra a destra che struttura parole e frasi, la memorizzazione del tracciato dei diversi caratteri, la coordinazione della muscolatu- ra oculare utilizzata negli atti dello scrivere e del leggere sono tutti elementi di qualità mo- toria e sequenziale che l’individuo deve automatizzare per affrontare il compito di appren- dere. La scarsa efficienza di alcune delle funzioni chiave della motricità, come la lateraliz- zazione e la coordinazione oculo manuale, incide pesantemente nell’organizzazione delle procedure della letto-scrittura e del calcolo. Il nostro studio si pone lo scopo di esemplifi- care come l’abilitazione coordinativa possa attenuare significativamente i DSA attraverso in- terventi di motricità finalizzata. Il movimento umano inteso come “atto in funzione di uno scopo” e proposto con una didattica protetta e di gruppo si è dimostrata essere in grado di ripristinare una viabilità neuro motoria più funzionale a raggiungere il successo nelle pratiche scolastiche.
Difficoltà di apprendimento: il ruolo dell’attività motoria finalizzata / D. Lodi, G. Seghi, M. Barbieri, N. Lovecchio. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 1973-4778. - 16:2(2018 Sep), pp. 335-344. [10.7346/-fei-XVI-02-18_26]
Difficoltà di apprendimento: il ruolo dell’attività motoria finalizzata
N. Lovecchio
Ultimo
Conceptualization
2018
Abstract
A set of motor and sequential skills must be automatized in order to carry out the task of learning. Indeed, the learning process requires the visual search of number/letter shapes, the analysis of left-to-right sequences, memorization of letters shape tracing and eye muscle coordination in reading and writing. The low efficiency of some of the key functions within motor scheme, such as lateralization and eye-hand coordination, negatively affects the organization of reading-writing and calculation processes. The aim of our study was the assessment of improvements within reading/writing/ calculation outcomes, in LSD children after a specific motor sequence training. In particular, skill coordination performance leaded all children to an important improvements during specific trials about the scholastic practice. Specific and ad-personam sequence of exercise could be an elective teaching methodology to over-stimolate the neuro-motor viabilityFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
335-344 Lodi et al 26.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
911.71 kB
Formato
Adobe PDF
|
911.71 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.