In our research we apply a new technique of opinion analysis over Twitter data to propose a new indicator of perceived and subjective wellbeing: The SWBI examines many dimension of individual and social life. In the purpose to investigate whether SWBI and its single components may adequately represent the reaction of a community to changes in everyday life conditions, we propose a comparative analysis, among the Italian provinces, of perceived well-being, measured with SWBI, with objective well-being, measured with the Il Sole 24 Ore QoL Index. The idea is to create a composite well-being indicator which mixes stable official statistics and fluctuating social media data.
Nella nostra ricerca applichiamo una nuova tecnica di analisi dei dati provenienti da Twitter per proporre un nuovo indicatore di benessere percepito e soggettivo: L’SWBI considera molte dimensioni della vita individuale e sociale. Per indagare se l’SWBI e i suoi singoli componenti possano rappresentare in modo adeguato la reazione di una comunità ai cambiamenti delle condizioni di vita di tutti i giorni, proponiamo un’analisi comparativa, tra le province italiane, del benessere percepito, misurato con l’SWBI, e del benessere oggettivo, misurato con l’indice della qualità della vita de il Sole 24 Ore. L’idea `e di creare un indicatore composito di benessere che integri le statistiche ufficiali e i dati provenienti dai social media.
How to Exploit Big Data from Social Networks: a Subjective Well-being Indicator via Twitter / S.M. Iacus, G. Porro, S. Salini, E. Siletti (PROCEEDINGS E REPORT). - In: Conference of the Italian Statistical Society : Proceedings / [a cura di] A. Petrucci, R. Verde. - Prima edizione. - Firenze : Firenze University Press, 2017 Jun. - ISBN 9788864535210. - pp. 537-542 (( convegno Statistics and Data Science: new challenges, new generations tenutosi a Firenze nel 2017.
How to Exploit Big Data from Social Networks: a Subjective Well-being Indicator via Twitter
S.M. IacusPrimo
;S. SaliniPenultimo
;E. SilettiUltimo
2017
Abstract
In our research we apply a new technique of opinion analysis over Twitter data to propose a new indicator of perceived and subjective wellbeing: The SWBI examines many dimension of individual and social life. In the purpose to investigate whether SWBI and its single components may adequately represent the reaction of a community to changes in everyday life conditions, we propose a comparative analysis, among the Italian provinces, of perceived well-being, measured with SWBI, with objective well-being, measured with the Il Sole 24 Ore QoL Index. The idea is to create a composite well-being indicator which mixes stable official statistics and fluctuating social media data.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Iacus_etal_SIS2017.pdf
accesso aperto
Descrizione: Short paper SIS2017
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
246.66 kB
Formato
Adobe PDF
|
246.66 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.