Opened in Rome in May 1944, a few weeks before the Liberation, Studio d’Arte Palma has been an innovative experiment of artistic organization aimed at combining exhibition, trade and conservation activities. Its orientation, beside answering the need of Italian heritage and art production enhancement, supported the proposal of a new taste, expression of contemporary values. This essay aims to outline the profile of “Palma”, pointing out the specificity of the project in the coeval panorama of art galleries. Starting from the analysis of archival sources, the study investigates the history, the organization and the planning of Studio d’Arte Palma, which gathered some of the most relevant personalities of the postwar art system around the person of its founder, Pietro Maria Bardi.
Inaugurato a Roma nel maggio 1944, a poche settimane dalla Liberazione, lo Studio d’Arte Palma ha costituito un inedito esperimento di organizzazione artistica capace di coniugare attività espositive, mercantili e di centro di restauro, nell’ottica congiunta di un’esigenza di valorizzazione del patrimonio e delle produzioni d’arte italiane e della proposta di un nuovo gusto, espressione dei valori del mondo contemporaneo. Questo contributo intende, per la prima volta, tracciarne il profilo, mettendo in luce la specificità dell’iniziativa nel coevo panorama delle gallerie d’arte. A partire dall’analisi delle fonti d’archivio, si precisano la storia, la progettualità e la programmazione della “Palma”, a cui collaborarono, raccolte attorno alla figura del suo fondatore, Pietro Maria Bardi, alcune tra le personalità di maggiore rilievo del sistema delle arti del tempo.
Lo Studio d’Arte Palma : storia di un’impresa per il commercio artistico nell’Italia del dopoguerra / V. Pozzoli. - In: ACME. - ISSN 0001-494X. - 69:2(2016), pp. 145-174. [10.13130/2282-0035/7952]
Lo Studio d’Arte Palma : storia di un’impresa per il commercio artistico nell’Italia del dopoguerra
V. PozzoliPrimo
2016
Abstract
Opened in Rome in May 1944, a few weeks before the Liberation, Studio d’Arte Palma has been an innovative experiment of artistic organization aimed at combining exhibition, trade and conservation activities. Its orientation, beside answering the need of Italian heritage and art production enhancement, supported the proposal of a new taste, expression of contemporary values. This essay aims to outline the profile of “Palma”, pointing out the specificity of the project in the coeval panorama of art galleries. Starting from the analysis of archival sources, the study investigates the history, the organization and the planning of Studio d’Arte Palma, which gathered some of the most relevant personalities of the postwar art system around the person of its founder, Pietro Maria Bardi.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
7952-23752-2-PB.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
4.64 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.64 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.