Peter Brooks in his famous book The Melodramatic Imagination (1976,reprinted in1995) refers to music in a vague way. However, in the last twenty years have appeared numerous musicological studies about this topic, which indicate the importance of melodrama in the Nineteenth century Theater (not only musical). Within thisframework, this article surveys the presence of melodrama's incidental music as a voice often invisible, but dramaturgically and narratively active. The case study regards a French melodrama (Les frères corses, 1850) which was a huge success in the Anglo-Saxon stages and whose "ghost melody" can be considered a typical melodramatic voice.
Anche se nel famoso libro di Peter Brooks (The Melodramatic Imagination, New Haven, CT: Yale University Press, 1976; ristampato nel 1995) si parla solo di passaggio e in modo alquanto impreciso di musica, sono numerosi gli studi musicologici che negli ultimi vent'anni si sono ad esso richiamati per attirare l'attenzione sull'importanza del mélodrame nel teatro (musicale e non) ottocentesco. Il mio articolo, all'interno di questo quadro, cercherà di esaminare la presenza della musica di scena nel mélodrame come una voce spesso invisibile, ma drammaturgicamente e narrativamente attiva. Il caso di studio prescelto riguarda un mélodrame francese (Les frères corses, 1850) che ebbe un enorme successo sulle scene anglosassoni e la cui "ghost melody" può essere considerata una tipica "voce melodrammatica".
The “Ghost Melody” as Acousmatic Voice. Music and Effect from Melodrama to Cinema = La “mélodie de l’esprit” dei Frères corses come “voce acusmatica”. Musica e effetto dal mélodrame al cinema / E. Sala. - In: TRANS. - ISSN 1697-0101. - 18:Special Issue Vocal Performance: New Perspectives in the Study of Vocal Music(2014 Oct).
The “Ghost Melody” as Acousmatic Voice. Music and Effect from Melodrama to Cinema = La “mélodie de l’esprit” dei Frères corses come “voce acusmatica”. Musica e effetto dal mélodrame al cinema
E. Sala
2014
Abstract
Peter Brooks in his famous book The Melodramatic Imagination (1976,reprinted in1995) refers to music in a vague way. However, in the last twenty years have appeared numerous musicological studies about this topic, which indicate the importance of melodrama in the Nineteenth century Theater (not only musical). Within thisframework, this article surveys the presence of melodrama's incidental music as a voice often invisible, but dramaturgically and narratively active. The case study regards a French melodrama (Les frères corses, 1850) which was a huge success in the Anglo-Saxon stages and whose "ghost melody" can be considered a typical melodramatic voice.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
11-trans-2014_1.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
511.4 kB
Formato
Adobe PDF
|
511.4 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.