This essay presents first results of an ongoing archival research on homosexuality and Italian cinema in the after war period. It analyses how film censorship dealt with the representation of homosexuality, first trying to interdict it and then, from the late 1950s, negotiating its depiction in more refined manners, eventually envisaging the possibility of withdrawing it from the list of forbidden topics since the early 1970s.

«La figura è equivoca. Però…». La censura cinematografica di fronte all’omosessualità / M. Giori. - In: ARABESCHI. - ISSN 2282-0876. - 2015:6(2015), pp. 54-63.

«La figura è equivoca. Però…». La censura cinematografica di fronte all’omosessualità

M. Giori
2015

Abstract

This essay presents first results of an ongoing archival research on homosexuality and Italian cinema in the after war period. It analyses how film censorship dealt with the representation of homosexuality, first trying to interdict it and then, from the late 1950s, negotiating its depiction in more refined manners, eventually envisaging the possibility of withdrawing it from the list of forbidden topics since the early 1970s.
cinema italiano; censura; omosessualità
Settore L-ART/06 - Cinema, Fotografia e Televisione
2015
http://www.arabeschi.it/la-figura--equivoca-per-censura-cinematografica-italiana-di-fronte-allomosessualit/#la-figura--equivoca-per-censura-cinematografica-italiana-di-fronte-allomosessualit
Article (author)
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Giori figura equivoca.pdf

accesso riservato

Tipologia: Publisher's version/PDF
Dimensione 1 MB
Formato Adobe PDF
1 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2434/335076
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact