In the Spanish Golden Age plays, the gastronomic references reflect a collective imagination marked by deep social contrasts and they have a wide range of functions: on the one hand, they point at customs and traditions of the Sixteenth and Seventeenth Centuries, while on the other they emphasize thesocial or racial status of the characters involved. The mention of wholesome foods evokes the well-being of the country where people live in harmony with nature and the fruits of labour. Pork meat shows one’s belonging to the Christian community and to religion not corrupted by impure blood of Moors and Jews, to whom swine flesh is prohibited. In many short plays, the comic element of food, associated with popular types, is essential; and in the burlesque comedies, carnivalesque entertainment is a way to subvert official values. Finally, the function of the food is very different in didactic and moralizing drama where the sin of gluttony is punished.

Nelle opere spagnole dei Secoli d’Oro, i riferimenti gastronomici sono il riflesso di un immaginario collettivo segnato da profondi contrasti sociali. In ambito teatrale, presentano un ampio ventaglio di funzioni: se da un lato riflettono usi e costumi del Cinque e Seicento, dall’altro svolgono un ruolo caratterizzante sullo stato sociale o razziale dei personaggi. La menzione di alimenti genuini evoca il benessere della campagna, dove si vive in equilibrio con i frutti della natura e del lavoro. La carne di maiale è indizio di appartenenza alla stirpe cristiana, non corrotta dal sangue impuro di mori ed ebrei, a cui era vietato il consumo dei suini. In molti intermezzi è essenziale la componente comica del cibo, associata a tipi popolari. Nelle commedie burlesche, banchetti e abbuffate si prestano all’evasione carnevalesca, con l’aperta sovversione di valori affidata al comico e al grottesco, mentre ben diversa è la funzione che assume il cibo in contesti moraleggianti, dove si fustiga il peccato della gola.

Menù teatrali nella Spagna dei Secoli d’oro / M. Rosso. - In: STRATAGEMMI. - ISSN 2036-5233. - 2015:31(2015), pp. 29-42.

Menù teatrali nella Spagna dei Secoli d’oro

M. Rosso
Primo
2015

Abstract

In the Spanish Golden Age plays, the gastronomic references reflect a collective imagination marked by deep social contrasts and they have a wide range of functions: on the one hand, they point at customs and traditions of the Sixteenth and Seventeenth Centuries, while on the other they emphasize thesocial or racial status of the characters involved. The mention of wholesome foods evokes the well-being of the country where people live in harmony with nature and the fruits of labour. Pork meat shows one’s belonging to the Christian community and to religion not corrupted by impure blood of Moors and Jews, to whom swine flesh is prohibited. In many short plays, the comic element of food, associated with popular types, is essential; and in the burlesque comedies, carnivalesque entertainment is a way to subvert official values. Finally, the function of the food is very different in didactic and moralizing drama where the sin of gluttony is punished.
Nelle opere spagnole dei Secoli d’Oro, i riferimenti gastronomici sono il riflesso di un immaginario collettivo segnato da profondi contrasti sociali. In ambito teatrale, presentano un ampio ventaglio di funzioni: se da un lato riflettono usi e costumi del Cinque e Seicento, dall’altro svolgono un ruolo caratterizzante sullo stato sociale o razziale dei personaggi. La menzione di alimenti genuini evoca il benessere della campagna, dove si vive in equilibrio con i frutti della natura e del lavoro. La carne di maiale è indizio di appartenenza alla stirpe cristiana, non corrotta dal sangue impuro di mori ed ebrei, a cui era vietato il consumo dei suini. In molti intermezzi è essenziale la componente comica del cibo, associata a tipi popolari. Nelle commedie burlesche, banchetti e abbuffate si prestano all’evasione carnevalesca, con l’aperta sovversione di valori affidata al comico e al grottesco, mentre ben diversa è la funzione che assume il cibo in contesti moraleggianti, dove si fustiga il peccato della gola.
En las obras españolas del Siglo de Oro, las referencias gastronómicas se relacionan con un imaginario colectivo marcado por profundos contrastes sociales. En el ámbito del teatro, pueden desarrollar varias funciones: si por un lado reflejan usos y costumbres de los siglos XVI y XVII, por el otro caracterizan el estado social o racial de los personajes. Las comidas genuinas evocan el bienestar de la vida del campo, en armonía con los ritmos de la naturaleza y los frutos del trabajo. La carne de cerdo, prohibida a moros y judíos, ofrece un indicio de sangre cristiana. Muchos entremeses destacan los aspectos cómicos de la comida, asociados a tipos populares. En las comedias burlescas, banquetes y comilonas se prestan a la evasión carnavalesca, en una manifiesta subversión de valores basada en lo grotesco. Muy diferente es la función de la comida en contextos moralizantes que fustigan el pecado de la gula.
Food and Literature; Spanish Golden Age Theatre; Lope de Vega; Fuente Ovejuna; La dama boba; El villano en su rincón; Virtud, pobreza y mujer; La serrana de Tormes; La ventura sin buscarla; El hijo pródigo (Representación moral); El Antecristo; Coloquio del Bautismo de Cristo; El Tusón del Cielo; Juan Rana; El hidalgo; Calderón de la Barca; Mojiganga de los Guisados; Comedia famosa de disparates del rey don Alfonso; Vicente Suárez de Deza; Los Amantes de Teruel.
Settore L-LIN/05 - Letteratura Spagnola
2015
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