Reconfiguring the role for Classical Culture as an element of European identity is a demanding challenge which we could face successfully if we consider Latin language as a living means of communication (see for example the recent launching of the Commentarii de inepto puero 2015, the Latin translation of the Diary of a wimpy kid). The role Virtual Environment could play in this perspective has not been investigated: setting new didactic patterns, based on the role-playing game as effective means of learning looks a promising perspective. We aim to explore the feasibility of designing a videogame entirely in Latin language, based on Ørberg's method Lingua Latina Per Se Illustrata, that is the method of contextual induction. In this method students having no previous knowledge of Latin will delve into a Virtual Roman World, where learning Latin Language as a means of communication will be the core of the gameplay.

La sfida per ripensare il ruolo della cultura classica come elemento di identità europea può essere lanciata partendo dall’idea del latino come lingua “viva” della comunicazione anche ai nostri giorni (si veda ad es. l’operazione editoriale Commentarii de inepto puero 2015: traduzione latina del Diario di una schiappa). In tale direzione, il ruolo dell’ambiente ludico-virtuale può essere valorizzato, per sperimentare una forma didattica basata sul gioco di ruolo come chiave del processo di apprendimento. In particolare, si tratta di esplorare la possibilità di creare un videogioco di ruolo in latino, congegnato secondo le specificità del metodo Ørberg per l’apprendimento induttivo della lingua. La capacità di apprendere la lingua latina come lingua di comunicazione sarà verificata calando il discente in un mondo virtuale nel quale l’uso quotidiano di essa è parte integrante della realtà ludica.

A Latin learning adventure / P. Moretti, C. Torre. ((Intervento presentato al convegno Digitising Humanities: promotion and diffusion of the cultural heritages tenutosi a Cagliari nel 2015.

A Latin learning adventure

P. Moretti;C. Torre
2015

Abstract

Reconfiguring the role for Classical Culture as an element of European identity is a demanding challenge which we could face successfully if we consider Latin language as a living means of communication (see for example the recent launching of the Commentarii de inepto puero 2015, the Latin translation of the Diary of a wimpy kid). The role Virtual Environment could play in this perspective has not been investigated: setting new didactic patterns, based on the role-playing game as effective means of learning looks a promising perspective. We aim to explore the feasibility of designing a videogame entirely in Latin language, based on Ørberg's method Lingua Latina Per Se Illustrata, that is the method of contextual induction. In this method students having no previous knowledge of Latin will delve into a Virtual Roman World, where learning Latin Language as a means of communication will be the core of the gameplay.
22-giu-2015
La sfida per ripensare il ruolo della cultura classica come elemento di identità europea può essere lanciata partendo dall’idea del latino come lingua “viva” della comunicazione anche ai nostri giorni (si veda ad es. l’operazione editoriale Commentarii de inepto puero 2015: traduzione latina del Diario di una schiappa). In tale direzione, il ruolo dell’ambiente ludico-virtuale può essere valorizzato, per sperimentare una forma didattica basata sul gioco di ruolo come chiave del processo di apprendimento. In particolare, si tratta di esplorare la possibilità di creare un videogioco di ruolo in latino, congegnato secondo le specificità del metodo Ørberg per l’apprendimento induttivo della lingua. La capacità di apprendere la lingua latina come lingua di comunicazione sarà verificata calando il discente in un mondo virtuale nel quale l’uso quotidiano di essa è parte integrante della realtà ludica.
Video Games; Serious Games; Metodo Orberg; Latino
Settore L-FIL-LET/04 - Lingua e Letteratura Latina
Settore INF/01 - Informatica
CNR
A Latin learning adventure / P. Moretti, C. Torre. ((Intervento presentato al convegno Digitising Humanities: promotion and diffusion of the cultural heritages tenutosi a Cagliari nel 2015.
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