Exposition, exposability, availability. Walter Benjamin and the Expo dialectics. Walter Benjamin was one of the first thinkers who included the World Expositions among the objects susceptible of a philosophical investigation. My contribution aims at exploring his reflections upon this cultural phenomenon: the Expo emblematically embodies and on a planetary scale a general movement toward exhibition, exposition and availability (primarily, although not exclusively, visual), that characterizes in a fundamental manner the modern modification of human sensibility, and that therefore should be contextualized in the wider horizon of the historical changes related to the domain of aisthesis, the corporeal experience and the human sensorium.
Walter Benjamin è stato fra i primi pensatori a includere le Esposizioni Universali fra gli oggetti passibili di investigazione filosofica. Il mio contributo intende esplorare le sue riflessioni attorno a tale fenomeno culturale: esso incarna emblematicamente e su scala planetaria un movimento complessivo verso l’esibizione, l’esponibilità e la disponibilità (innanzitutto, ma non esclusivamente, visuale) che contrassegna in modo costitutivo la modificazione moderna della sensibilità umana, e che pertanto va contestualizzato nel più ampio orizzonte dei cambiamenti storici relativi all’aisthesis, all’esperienza corporea, al sensorio umano.
Esposizione, esponibilità, disponibilità : Walter Benjamin e la dialettica dell’Expo / A. Pinotti. - In: NUOVA CORRENTE. - ISSN 0029-6155. - 154:2(2014), pp. 49-72. [10.1400/228348]
Esposizione, esponibilità, disponibilità : Walter Benjamin e la dialettica dell’Expo
A. PinottiPrimo
2014
Abstract
Exposition, exposability, availability. Walter Benjamin and the Expo dialectics. Walter Benjamin was one of the first thinkers who included the World Expositions among the objects susceptible of a philosophical investigation. My contribution aims at exploring his reflections upon this cultural phenomenon: the Expo emblematically embodies and on a planetary scale a general movement toward exhibition, exposition and availability (primarily, although not exclusively, visual), that characterizes in a fundamental manner the modern modification of human sensibility, and that therefore should be contextualized in the wider horizon of the historical changes related to the domain of aisthesis, the corporeal experience and the human sensorium.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2014-PINOTTI-Benjamin Expo-NUOVA CORRENTE.pdf
accesso riservato
Descrizione: ARTICOLO PUBBLICATO
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
319.77 kB
Formato
Adobe PDF
|
319.77 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
2014.PINOTTI-Benjamin Expo-Nuova Corrente-PREPRINT.pdf
accesso riservato
Descrizione: Preprint inviato all'editore
Tipologia:
Pre-print (manoscritto inviato all'editore)
Dimensione
319.78 kB
Formato
Adobe PDF
|
319.78 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.