The intent of this article is to introduce the reader to some central aspects of the personality and work of Dino Formaggio. His training at the famous School of Milan, soon leads him to approach the aesthetic and especially to lay the foundations of phenomenological aesthetics. Among the different concepts developed by the author, there is one in particular, the “idea of artistry” that Formaggio introduced in the ongoing effort to understand how to combine the phenomenology and aesthetics, i.e. how to apply the phenomenological method to traditional horizons of aesthetics, reflecting on it, maybe not faithfully, but at least the spirit of his master, Antonio Banfi. In other respects, his work also introduces an original interpretation of the idea of “body”, which is not a “scientific” and not “theoretical” but in a different way to the interpretation of Merleau-Ponty, a “body at work” entity, to be described in its concrete actions, in the phenomenology of its experiences, in whose it actually inhabits in the common and shared space of its world. According to this interpretation then, Formaggio proposes a body that works for the art that is neither the result of genius or a rhetorical style, but "technique", i.e. the ability to interpret the space and to shape possible worlds.
L’intenzione del presente articolo è di introdurre il lettore ad alcuni aspetti centrali della personalitá e dell’opera di Dino Formaggio. La sua formazione nella conosciuta Scuola di Milano, lo porta ben presto ad avvicinarsi all’estetica e in modo particolare a porre le basi di un’estetica fenomenologica. Tra i vari concetti sviluppati da quest’autore, ce n’é sopratutto uno, quello di “idea di artisticitá” che Formaggio introduce nello sforzo costante di poter comprendere come coniugare fenomenologia ed estetica, come cioè applicare il metodo fenomenologico agli orizzonti tradizionali dell’estetica, facendo in ciò agire, se non la lettera filologicamente interpretata, lo spirito del suo maestro, Antonio Banfi. Per altri versi, la sua opera introduce anche un’originale interpretazione del concetto di corpo, che non è entità “scientifica”, e neppure “teorica”, bensí, in modo differente dall’interpretazione di Merleau-Ponty, un “corpo al lavoro”, che va descritto nelle sue prassi concrete, nella fenomenologia del suo esperire, in quelle in cui davvero abita il comune e condiviso spazio del suo mondo. Secondo questa interpretazione allora, Formaggio ci propone un cuerpo che lavora sul piano di un’arte che è né frutto del genio né stilema retorico, bensì “tecnica”, cioè capacità di interpretare lo spazio e di plasmare mondi possibili.
L'estetica fenomenologica di Dino Formaggio / E. Franzini. - In: EIKASIA. - ISSN 1885-5679. - 62:(2015 Feb), pp. 119-132.
L'estetica fenomenologica di Dino Formaggio
E. FranziniPrimo
2015
Abstract
The intent of this article is to introduce the reader to some central aspects of the personality and work of Dino Formaggio. His training at the famous School of Milan, soon leads him to approach the aesthetic and especially to lay the foundations of phenomenological aesthetics. Among the different concepts developed by the author, there is one in particular, the “idea of artistry” that Formaggio introduced in the ongoing effort to understand how to combine the phenomenology and aesthetics, i.e. how to apply the phenomenological method to traditional horizons of aesthetics, reflecting on it, maybe not faithfully, but at least the spirit of his master, Antonio Banfi. In other respects, his work also introduces an original interpretation of the idea of “body”, which is not a “scientific” and not “theoretical” but in a different way to the interpretation of Merleau-Ponty, a “body at work” entity, to be described in its concrete actions, in the phenomenology of its experiences, in whose it actually inhabits in the common and shared space of its world. According to this interpretation then, Formaggio proposes a body that works for the art that is neither the result of genius or a rhetorical style, but "technique", i.e. the ability to interpret the space and to shape possible worlds.File | Dimensione | Formato | |
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