The intent of this article is to introduce the reader to some central aspects of the personality and work of Dino Formaggio. First, for him art is characterized by an energy revolutionary and liberating acting on the concrete level of production of the work and the cultural level of a symbolic communication. Secondly, art is also an intelligent exploration of the possibilities of materials and the involvement of the body and an intuitive participation. In this sense Formaggio emphasizes the idea that for those who make art, the operational phase, the production phase and the close relationship with the material are central. Based on this view, this article seeks to reflect on the meaning of artistic technique in the work of Dino Formaggio and its relationship to the material, inspiration and historical context, to access a consistent definition of the concept of art.
L’intenzione del presente articolo è di introdurre il lettore ad alcuni aspetti centrali della personalitá e dell’opera di Dino Formaggio. In primo luogo, per lui l’arte si caratterizza per un’energia rivoluzionaria e liberatrice che agisce sul piano concreto del farsi dell’opera e sul piano culturale di una comunicazione simbolica. In secondo luogo, l’arte è anche una sapiente esplorazione delle possibilità dei materiali e un coinvolgimento corporeo e intuitivo. In questo senso Formaggio mette in risalto l’idea che per chi fa l’arte la fase operativa, la fase propriamente fabbrile e la stretta relazione con il materiale sono fondamentali. Partito da questa visione di fondo, il presente articolo cerca di riflettere sul senso della tecnica artistica nell’opera di Dino Formaggio e sulla sua relazione con il materiale, l’ispirazione e il contesto storico, fino a accedere a una definizione coerente del concetto stesso di arte.
La acción y la materia. La estética de Dino Formaggio / M. MAZZOCUT-MIS. - In: EIKASIA. - ISSN 1885-5679. - 62:(2015 Feb), pp. 55-66.
La acción y la materia. La estética de Dino Formaggio
M. MAZZOCUT-MIS
2015
Abstract
The intent of this article is to introduce the reader to some central aspects of the personality and work of Dino Formaggio. First, for him art is characterized by an energy revolutionary and liberating acting on the concrete level of production of the work and the cultural level of a symbolic communication. Secondly, art is also an intelligent exploration of the possibilities of materials and the involvement of the body and an intuitive participation. In this sense Formaggio emphasizes the idea that for those who make art, the operational phase, the production phase and the close relationship with the material are central. Based on this view, this article seeks to reflect on the meaning of artistic technique in the work of Dino Formaggio and its relationship to the material, inspiration and historical context, to access a consistent definition of the concept of art.Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.