Recent studies have shown that, at the end of lower secondary school, students with a migratory background choose technical and professional school careers more often than Italian students. In this article — based on 26 interviews conducted with teachers and heads of lower and upper secondary schools in the city of Milan — we wonder what role vocational guidance practices can play in contributing to these segregation processes. The data gleaned highlight that teachers’ ideas of what foreign students are capable of and of their socioeconomic status — together with varying degrees of participation of the families in the vocational guidance process — can contribute to explaining why students with a migratory background embark on more ambitious school careers geared towards university study, like lyceums, less frequently than Italian students.
Studi recenti hanno rivelato che, al termine della scuola secondaria di primo grado, gli studenti con background migratorio scelgono più frequentemente degli studenti italiani percorsi tecnici e professionali. In questo articolo –— basato su 26 interviste condotte con insegnanti e dirigenti didattici di scuole secondarie di primo e secondo grado nella città di Milano — ci siamo interrogati sul ruolo che le pratiche di orientamento possono giocare nel contribuire a tali processi di segregazione. I dati raccolti evidenziano che le rappresentazioni degli insegnanti sulle capacità degli alunni stranieri e sulle loro condizioni socio-economiche — combinate a diverse forme di partecipazione delle famiglie al processo di orientamento — possono contribuire a spiegare perché gli studenti con background migratorio intraprendono meno frequentemente degli italiani i percorsi più ambiziosi e orientati all’università come i licei.
L’orientamento nella scuola media : una possibile causa della segregazione etnica nella scuola superiore? / P. Bonizzoni, M. Romito, C. Cavallo. - In: EDUCAZIONE INTERCULTURALE. - ISSN 1722-408X. - 2:(2014), pp. 199-217.
L’orientamento nella scuola media : una possibile causa della segregazione etnica nella scuola superiore?
P. BonizzoniPrimo
;M. RomitoSecondo
;C. CavalloUltimo
2014
Abstract
Recent studies have shown that, at the end of lower secondary school, students with a migratory background choose technical and professional school careers more often than Italian students. In this article — based on 26 interviews conducted with teachers and heads of lower and upper secondary schools in the city of Milan — we wonder what role vocational guidance practices can play in contributing to these segregation processes. The data gleaned highlight that teachers’ ideas of what foreign students are capable of and of their socioeconomic status — together with varying degrees of participation of the families in the vocational guidance process — can contribute to explaining why students with a migratory background embark on more ambitious school careers geared towards university study, like lyceums, less frequently than Italian students.Pubblicazioni consigliate
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