In 1928 the Swiss art historian Heinrich Wölfflin published an article focusing on the inversion of slides during projections in art historical conferences and courses. Such an error reveals the syntactic, semantic, symbolic and pragmatics consequences of the lateral inversion. My paper expands on this issue, reflecting on the crucial implications of laterality in the iconic sphere.

La diapositiva invertita: breve storia di un errore fecondo / A. Pinotti - In: Forme e modelli : La fotografia come modo di conoscenza / [a cura di] F. Faeta, G. D. Fragapane. - Roma-Messina : Corisco Edizioni, 2013. - ISBN 978-88-98138-08-1. - pp. 165-175

La diapositiva invertita: breve storia di un errore fecondo

A. Pinotti
2013

Abstract

In 1928 the Swiss art historian Heinrich Wölfflin published an article focusing on the inversion of slides during projections in art historical conferences and courses. Such an error reveals the syntactic, semantic, symbolic and pragmatics consequences of the lateral inversion. My paper expands on this issue, reflecting on the crucial implications of laterality in the iconic sphere.
Aesthetics of Photography ; Laterality ; Slide-projection in Art History ; Wölfflin
Settore M-FIL/04 - Estetica
Settore L-ART/06 - Cinema, Fotografia e Televisione
Settore L-ART/04 - Museologia e Critica Artistica e del Restauro
2013
Book Part (author)
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2434/230070
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact