This paper offers a stylistic-rhetorical, bibliographic and thematic analysis, as well as the critical edition, of two poems – the first one contained in ms. G 51 inf. of the Biblioteca Ambrosiana, the other one published in 1636 – produced in Milan in the time of Spanish rule and the Borromeos. It is noted for each of them a biogra¬phical profile of the authors, and a historical and hermeneutic survey in order to define their ideological, civil and political inclinations, based on the representa-tion (in the first case) of the plague of 1630 and the related responsibilities, and (in the second case) on the evocation of the Franco-Spanish conflict between the State of Milan and Savoy. The poetic and academic implications of these poems reveal the intersection between different aesthetic and ideological assumptions, which provi¬des evidence of an intellectual civilization not entirely polarized, but animated by the dialectic between literary experimentation and loyalty to power.
Il contributo offre l’esame stilistico-retorico, bibliografico e tematico, nonché l’edizione critica, di due componimenti poetici – l’uno testimoniato dal ms. G 51 inf. della Biblioteca Ambrosiana, l’altro tradito a stampa e pubblicato nel 1636 – maturati nell’alveo della Milano borromaica e spa-gnola. Si evidenzia per ciascuno di essi un profilo biografico degli autori ed un quadro storico ed ermeneutico teso a definirne le inclinazioni ideologiche, civili e politiche, basate in particolar modo nell’un caso sulla rappresentazione della pestilenza del 1630 e delle relative responsabilità, nell’altro sull’evocazione dei conflitti franco-spagnoli esplosi a metà degli anni Trenta fra lo Stato di Milano e il Piemonte sabaudo. Le implicazioni poetiche ed accademiche sottese alla realizzazione di questi componimenti rivela, nella Milano dell’epoca, l’intersezione fra presupposti estetici e ideologici differenti, indice di una civiltà intellettuale non del tutto polarizzata, ma animata dalla dialettica fra la sperimentazione letteraria e la fedeltà alle istituzioni e ai committenti.
Due planctus urbis secenteschi a Milano: l’"Oda per le passate calamità" di Brunoro Taverna e il "Navilio Grande inaridito da’ francesi" di Carlo Torre / G. Alonzo. - In: STUDI E PROBLEMI DI CRITICA TESTUALE. - ISSN 0049-2361. - 87:2(2013), pp. 123-157.
Due planctus urbis secenteschi a Milano: l’"Oda per le passate calamità" di Brunoro Taverna e il "Navilio Grande inaridito da’ francesi" di Carlo Torre
G. AlonzoPrimo
2013
Abstract
This paper offers a stylistic-rhetorical, bibliographic and thematic analysis, as well as the critical edition, of two poems – the first one contained in ms. G 51 inf. of the Biblioteca Ambrosiana, the other one published in 1636 – produced in Milan in the time of Spanish rule and the Borromeos. It is noted for each of them a biogra¬phical profile of the authors, and a historical and hermeneutic survey in order to define their ideological, civil and political inclinations, based on the representa-tion (in the first case) of the plague of 1630 and the related responsibilities, and (in the second case) on the evocation of the Franco-Spanish conflict between the State of Milan and Savoy. The poetic and academic implications of these poems reveal the intersection between different aesthetic and ideological assumptions, which provi¬des evidence of an intellectual civilization not entirely polarized, but animated by the dialectic between literary experimentation and loyalty to power.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Alonzo_Due planctus urbis.pdf
Open Access dal 25/12/2014
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
438.86 kB
Formato
Adobe PDF
|
438.86 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




