Herbart and Stumpf wish to set Kant’s Transcendental Aesthetic to music. They offer a genetical interpretation of Kant’s a priori intuition forms and replace transcendental investigation with scientific psychology. Forms – space, time, and musical relationships as well – stem from experience and their actual constitution can be psychologically accounted for. Herein lies the philosophical origin of Tonpsychologie. Tonal fusion represents a key concept in the explanation of sound and it undergoes significant change between Herbart and Stumpf. Moreover, fusion involves further issues within the context of their philosophical and psychological theories: the whole-part relationship, the functionalistic view of mind and phenomena, the Gestalt. A proof of the systematic background of Tonpsychologie casts considerable doubt on commonly accepted interpretations contrasting Herbart’s “atomism” to Stumpf’s alleged “gestaltism”. The historical and theoretical import of Herbart’s and Stumpf’s investigations turns out to be more complex than usually admitted and opens to multiple developments. Such are the contributions of Herbart’s pupil Drobisch on tuning systems and his pitch helix illustrating basic harmonic relationships. These can be considered as a subsequent stage in the psychological recognition of musical structures, mediating between Herbart and Stumpf in the theoretical discussion concerning experience forms.

Nella Critica della ragion pura, Kant «si dimenticò della musica, con i suoi principi sintetici a priori», e, anzi, si potrebbe «mettere in musica» l’Estetica trascendentale: all’insegna di una rivalutazione dell’esperienza psicoacustica e musicale, Johann Friedrich Herbart (1776-1841) e Carl Stumpf (1848-1936) elaborano un’alternativa psicologica al trascendentale e reimpostano il problema della sintesi, fra l’altro, nei termini della fusione. Nel realismo della metafisica generale ed applicata di Herbart come nell’empirismo fenomenologico di Stumpf, le indagini sulle forme spaziali, temporali ed acustiche s’intrecciano – con esiti diversissimi – a questioni fondazionali. Questa ricerca ad ampio spettro sulle teorie dell’esperienza di Herbart e Stumpf è volta a rilevarvi il valore sistematico della psicologia del suono, discuterne implicazioni ed aporie, e saggiarne in chiave metodologica l’apporto epistemologico verso una funzionalizzazione degli ordini di spazio, tempo e suono.

Estetica trascendentale in musica. La psicologia del suono di J.F. Herbart e C. Stumpf / N. Moro. - Milano : Mimesis, 2012 Nov. - ISBN 9788857514802.

Estetica trascendentale in musica. La psicologia del suono di J.F. Herbart e C. Stumpf

N. Moro
Primo
2012

Abstract

Herbart and Stumpf wish to set Kant’s Transcendental Aesthetic to music. They offer a genetical interpretation of Kant’s a priori intuition forms and replace transcendental investigation with scientific psychology. Forms – space, time, and musical relationships as well – stem from experience and their actual constitution can be psychologically accounted for. Herein lies the philosophical origin of Tonpsychologie. Tonal fusion represents a key concept in the explanation of sound and it undergoes significant change between Herbart and Stumpf. Moreover, fusion involves further issues within the context of their philosophical and psychological theories: the whole-part relationship, the functionalistic view of mind and phenomena, the Gestalt. A proof of the systematic background of Tonpsychologie casts considerable doubt on commonly accepted interpretations contrasting Herbart’s “atomism” to Stumpf’s alleged “gestaltism”. The historical and theoretical import of Herbart’s and Stumpf’s investigations turns out to be more complex than usually admitted and opens to multiple developments. Such are the contributions of Herbart’s pupil Drobisch on tuning systems and his pitch helix illustrating basic harmonic relationships. These can be considered as a subsequent stage in the psychological recognition of musical structures, mediating between Herbart and Stumpf in the theoretical discussion concerning experience forms.
nov-2012
Nella Critica della ragion pura, Kant «si dimenticò della musica, con i suoi principi sintetici a priori», e, anzi, si potrebbe «mettere in musica» l’Estetica trascendentale: all’insegna di una rivalutazione dell’esperienza psicoacustica e musicale, Johann Friedrich Herbart (1776-1841) e Carl Stumpf (1848-1936) elaborano un’alternativa psicologica al trascendentale e reimpostano il problema della sintesi, fra l’altro, nei termini della fusione. Nel realismo della metafisica generale ed applicata di Herbart come nell’empirismo fenomenologico di Stumpf, le indagini sulle forme spaziali, temporali ed acustiche s’intrecciano – con esiti diversissimi – a questioni fondazionali. Questa ricerca ad ampio spettro sulle teorie dell’esperienza di Herbart e Stumpf è volta a rilevarvi il valore sistematico della psicologia del suono, discuterne implicazioni ed aporie, e saggiarne in chiave metodologica l’apporto epistemologico verso una funzionalizzazione degli ordini di spazio, tempo e suono.
J.F. Herbart ; C. Stumpf ; psicologia del suono ; fusione
Settore M-FIL/06 - Storia della Filosofia
Estetica trascendentale in musica. La psicologia del suono di J.F. Herbart e C. Stumpf / N. Moro. - Milano : Mimesis, 2012 Nov. - ISBN 9788857514802.
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