The essay aims to illustrate, in the framework of the so-called Latin American new con- stitutionalism to which the Constitution of Bolivia of 2009 is ascribed by doctrine, the characteristics of indigenous jurisdiction, typical of this system. The Bolivian Constitution guarantees the indigenous campesinos nations and peoples the right to autonomy, self-gov- ernment, culture, recognition of their institutions (art. 2); protects their different thirty-six languages (art. 5); defines its nature and affirms, in an analytical way, a large number of rights, among which the right to cultural identity, religious beliefs, collective ownership of land, traditional knowledge, prior consultation on the subject of exploitation of the natural resources existing in their territories (art. 30). One of the most significant competences attributed to these nations and peoples, through their authorities, consists in the jurisdic- tional power (articles 190 and 304.8) which must be exercised within the framework of the Constitution and the law (currently the Ley de deslinde jurisdiccional n. 073 of 2010 ) and, pursuant to art. 179 of the Constitution, on an equal footing with respect to the ordinary jurisdiction of the State. The essay intends to evaluate the nature of this competence, examining its historical origin and the rich jurisprudence (up to the most recent deci- sions) of the plurinational Constitutional Court and of the bodies of agro-environmental jurisdiction which are entrusted with the task of settling conflicts between ordinary and indigenous jurisdiction, identifying the personal, territorial and material limits of the latter.

Il saggio si propone di illustrare, nel quadro del cosiddetto nuovo-costituzionalismo latino-americano a cui è ascritta dalla dottrina la Costituzione della Bolivia del 2009, le caratteristiche della giurisdizione indigena, tipica di questo ordinamento. La Costituzione boliviana garantisce alle nazioni e ai popoli indigeni originari campesinos il diritto all’autonomia, all’autogoverno, alla cultura, al riconoscimento delle loro istituzioni (art. 2); tutela le loro diverse trentasei lingue (art. 5); ne definisce la natura e ne afferma, in modo analitico, una numerosa serie di diritti, tra i quali spiccano il diritto all’identità culturale, alle credenze religiose, alla proprietà collettiva delle terre, ai saperi tradizionali, alla consultazione preventiva in tema di sfruttamento delle risorse naturali esistenti nei loro territori (art. 30). Una delle competenze più significative attribuite a tali nazioni e popoli, attraverso le loro autorità, consiste nella potestà giurisdizionale (artt. 190 e 304.8), che va esercitata nel quadro della Costituzione e della legge (attualmente la Ley de deslinde jurisdiccional n. 073 del 2010) e, ex art. 179 Cost., su un piano di parità rispetto alla giurisdizione ordinaria dello Stato. Il saggio intende valutare quale sia la natura di tale competenza, esaminandone l’origine storica e la ricca giurisprudenza (sino alle più recenti decisioni) del Tribunale costituzionale plurinazionale e degli organi della giurisdizione agro-ambientale, cui è affidato il compito di dirimere i conflitti tra giurisdizione ordinaria e indigena, individuando i limiti di natura personale, territoriale e materiale propri di quest’ultima.

Giurisdizione indigena vs. giurisdizione ordinaria dello Stato plurinazionale boliviano: un’effettiva garanzia per i popoli indigeni? / M.P. Della Malva, M. Iacometti - In: I popoli indigeni e i loro dirittiin America Latina : Dinamiche continentali, scenari nazionali = Los Pueblos Indihenas y sus derechos en América Latina : Dinámicas continentales, escenarios nacionales / [a cura di] R. Cammarata, M. Rosti. - Prima edizione. - Milano : Milano University Press, 2023. - ISBN 9791280325846. - pp. 259-277 [10.54103/milanoup.93.132]

Giurisdizione indigena vs. giurisdizione ordinaria dello Stato plurinazionale boliviano: un’effettiva garanzia per i popoli indigeni?

M.P. Della Malva;M. Iacometti
2023

Abstract

The essay aims to illustrate, in the framework of the so-called Latin American new con- stitutionalism to which the Constitution of Bolivia of 2009 is ascribed by doctrine, the characteristics of indigenous jurisdiction, typical of this system. The Bolivian Constitution guarantees the indigenous campesinos nations and peoples the right to autonomy, self-gov- ernment, culture, recognition of their institutions (art. 2); protects their different thirty-six languages (art. 5); defines its nature and affirms, in an analytical way, a large number of rights, among which the right to cultural identity, religious beliefs, collective ownership of land, traditional knowledge, prior consultation on the subject of exploitation of the natural resources existing in their territories (art. 30). One of the most significant competences attributed to these nations and peoples, through their authorities, consists in the jurisdic- tional power (articles 190 and 304.8) which must be exercised within the framework of the Constitution and the law (currently the Ley de deslinde jurisdiccional n. 073 of 2010 ) and, pursuant to art. 179 of the Constitution, on an equal footing with respect to the ordinary jurisdiction of the State. The essay intends to evaluate the nature of this competence, examining its historical origin and the rich jurisprudence (up to the most recent deci- sions) of the plurinational Constitutional Court and of the bodies of agro-environmental jurisdiction which are entrusted with the task of settling conflicts between ordinary and indigenous jurisdiction, identifying the personal, territorial and material limits of the latter.
Il saggio si propone di illustrare, nel quadro del cosiddetto nuovo-costituzionalismo latino-americano a cui è ascritta dalla dottrina la Costituzione della Bolivia del 2009, le caratteristiche della giurisdizione indigena, tipica di questo ordinamento. La Costituzione boliviana garantisce alle nazioni e ai popoli indigeni originari campesinos il diritto all’autonomia, all’autogoverno, alla cultura, al riconoscimento delle loro istituzioni (art. 2); tutela le loro diverse trentasei lingue (art. 5); ne definisce la natura e ne afferma, in modo analitico, una numerosa serie di diritti, tra i quali spiccano il diritto all’identità culturale, alle credenze religiose, alla proprietà collettiva delle terre, ai saperi tradizionali, alla consultazione preventiva in tema di sfruttamento delle risorse naturali esistenti nei loro territori (art. 30). Una delle competenze più significative attribuite a tali nazioni e popoli, attraverso le loro autorità, consiste nella potestà giurisdizionale (artt. 190 e 304.8), che va esercitata nel quadro della Costituzione e della legge (attualmente la Ley de deslinde jurisdiccional n. 073 del 2010) e, ex art. 179 Cost., su un piano di parità rispetto alla giurisdizione ordinaria dello Stato. Il saggio intende valutare quale sia la natura di tale competenza, esaminandone l’origine storica e la ricca giurisprudenza (sino alle più recenti decisioni) del Tribunale costituzionale plurinazionale e degli organi della giurisdizione agro-ambientale, cui è affidato il compito di dirimere i conflitti tra giurisdizione ordinaria e indigena, individuando i limiti di natura personale, territoriale e materiale propri di quest’ultima.
Bolivia; new Latin American constitutionalism; legal pluralism; indigenous law; Plurinational Constitutional Tribunal
Settore GIUR-11/B - Diritto pubblico comparato
2023
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