An analysis of the visual aspects of Jewish physical segregation in early modern Italy might clarify how this isolation did not prevent the independent development of Jewish topographic settlements and aesthetic expressions. The existence of connections with non-Jewish cultural phenomena was not impeded, and the adjacent, daily spatial interaction between Jewish and Christian individuals facilitated the transformation of the most open-minded among them into crucial intermediaries and innovators, located at the meeting point of diverse social and intellectual domains. The case of the Papal States can illustrate the intricacies of the rela- tionships between legal and administrative bodies, religious institutions, communities and individuals, and cultural outputs both within and outside the ghettoes. These relationships demonstrate a dynamic, varied, and changeable balance. This observation calls into question any oversimplified portrayal of the ‘Jew’ and also the subtle notion that Jewish history is fixed, as it is often viewed solely through the perspective of persistent discrimination.

Un’analisi degli aspetti visuali della segregazione fisica degli ebrei nell’Italia moderna può evidenziare come quell’isolamento non abbia impedito lo sviluppo indipendente degli insediamenti ebraici e delle loro espressioni culturali ed estetiche. L’esistenza di connessioni con fenomeni culturali non ebraici non fu ostacolata, e l’interazione spaziale quotidiana tra individui ebrei e cristiani facilitò la trasformazione dei più aperti tra loro in intermediari e innovatori cruciali, situati nel punto d’incontro di diversi ambiti sociali e intellettuali. Il caso dello Stato della Chiesa in epoca moderna può illustrare la complessità delle relazioni tra organi giuridici e amministrativi, istituzioni religiose, comunità e individui, nonché i risultati culturali delle interazioni ebraico-cristiane tra interno ed esterno dei ghetti. Ciò mette in discussione una rappresentazione eccessivamente semplificata dell’“ebreo” nell’I- talia moderna, nonché più in generale la visione della storia ebraica come fissa e marginale, che inevitabilmente emerge laddove è letta esclusivamente attraverso la prospettiva di una persistente discriminazione.

Spatialising (and visualising) social diversities. Ghettoes, synagogues and fraternal societies in early modern Jewish-Christian relations: the case of Papal States / G. Maifreda. - In: IL CAPITALE CULTURALE. - ISSN 2039-2362. - 2025:suppl. 19(2025), pp. 55-77. [10.13138/2039-2362/4005]

Spatialising (and visualising) social diversities. Ghettoes, synagogues and fraternal societies in early modern Jewish-Christian relations: the case of Papal States

G. Maifreda
2025

Abstract

An analysis of the visual aspects of Jewish physical segregation in early modern Italy might clarify how this isolation did not prevent the independent development of Jewish topographic settlements and aesthetic expressions. The existence of connections with non-Jewish cultural phenomena was not impeded, and the adjacent, daily spatial interaction between Jewish and Christian individuals facilitated the transformation of the most open-minded among them into crucial intermediaries and innovators, located at the meeting point of diverse social and intellectual domains. The case of the Papal States can illustrate the intricacies of the rela- tionships between legal and administrative bodies, religious institutions, communities and individuals, and cultural outputs both within and outside the ghettoes. These relationships demonstrate a dynamic, varied, and changeable balance. This observation calls into question any oversimplified portrayal of the ‘Jew’ and also the subtle notion that Jewish history is fixed, as it is often viewed solely through the perspective of persistent discrimination.
Un’analisi degli aspetti visuali della segregazione fisica degli ebrei nell’Italia moderna può evidenziare come quell’isolamento non abbia impedito lo sviluppo indipendente degli insediamenti ebraici e delle loro espressioni culturali ed estetiche. L’esistenza di connessioni con fenomeni culturali non ebraici non fu ostacolata, e l’interazione spaziale quotidiana tra individui ebrei e cristiani facilitò la trasformazione dei più aperti tra loro in intermediari e innovatori cruciali, situati nel punto d’incontro di diversi ambiti sociali e intellettuali. Il caso dello Stato della Chiesa in epoca moderna può illustrare la complessità delle relazioni tra organi giuridici e amministrativi, istituzioni religiose, comunità e individui, nonché i risultati culturali delle interazioni ebraico-cristiane tra interno ed esterno dei ghetti. Ciò mette in discussione una rappresentazione eccessivamente semplificata dell’“ebreo” nell’I- talia moderna, nonché più in generale la visione della storia ebraica come fissa e marginale, che inevitabilmente emerge laddove è letta esclusivamente attraverso la prospettiva di una persistente discriminazione.
Settore STEC-01/B - Storia economica
Settore HIST-02/A - Storia moderna
2025
https://rivisteopen.unimc.it/index.php/cap-cult/article/view/4005
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