The article examines some recent volumes dedicated to the public use of antiquity in postunification Italy, with particular emphasis to the myths of Rome in the fascist era. The author highlights how the historiographical debate has undergone significant transformation in recent decades. In particular, antiquity has become a privileged lens for understanding broader political, cultural, and social dynamics, concerning the processes of legitimising power, the role of images and exhibitions, urban space, and the importance attributed to architecture, archaeology, and art. The discussion on the public uses of antiquity and of the myths of Rome allows us to highlight the many implications of this issue: the various protagonists, the instruments of the transmission of history, and the aspects of both continuity and rupture between liberal, fascist, and contemporary Italy.
L’articolo prende in esame alcuni volumi recenti dedicati all’uso pubblico dell’antico nell’Italia unita, con particolare riferimento ai miti della romanità in epoca fascista. L’autore evidenzia come la discussione storiografica abbia conosciuto importanti trasformazioni negli ultimi decenni: l’antico è diventato un osservatorio privilegiato per ricostruire più ampie dinamiche politiche, culturali e sociali che riguardano i processi di legittimazione del potere, il ruolo delle immagini e delle mostre, lo spazio urbano, l’importanza attribuita all’architettura, all’archeologia, all’arte. La discussione sugli usi pubblici dell’antico e della romanità consente di evidenziare le tante implicazioni della questione: i vari soggetti protagonisti, gli strumenti della trasmissione della storia, gli aspetti di continuità e rottura tra Italia liberale, Italia fascista, Italia repubblicana.
Romanità e dintorni. Letture e usi pubblici dell’antico nell’Italia fascista / M. Baioni. - In: ITALIA CONTEMPORANEA. - ISSN 0392-1077. - 2025:308(2025 Sep 01), pp. 253-272. [10.3280/IC308-oa2]
Romanità e dintorni. Letture e usi pubblici dell’antico nell’Italia fascista
M. Baioni
2025
Abstract
The article examines some recent volumes dedicated to the public use of antiquity in postunification Italy, with particular emphasis to the myths of Rome in the fascist era. The author highlights how the historiographical debate has undergone significant transformation in recent decades. In particular, antiquity has become a privileged lens for understanding broader political, cultural, and social dynamics, concerning the processes of legitimising power, the role of images and exhibitions, urban space, and the importance attributed to architecture, archaeology, and art. The discussion on the public uses of antiquity and of the myths of Rome allows us to highlight the many implications of this issue: the various protagonists, the instruments of the transmission of history, and the aspects of both continuity and rupture between liberal, fascist, and contemporary Italy.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Italiacontemporanea308_Inrete_Baioni.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Licenza:
Creative commons
Dimensione
224.27 kB
Formato
Adobe PDF
|
224.27 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




