The article examines Ennio (Giuseppe Tornatore, 2021) as a biographical film that participates in the (re)composition of the musical persona of Ennio Morricone, crowning the long-term process of his canonisation. This process can be partly traced back to the composer’s performative turn as conductor of his own music. Leveraging the imagery of the conductor prevalent in mainstream popular culture and the media, Ennio accentuates the symbolism of Morricone-as-conductor, making it a key to interpreting his entire artistic career. The article also shows how Morricone’s music is not only the subject of the film’s presentation but also a primary agent of the film’s dramaturgy.
L’articolo esamina Ennio (Giuseppe Tornatore, 2021) come film biografico che partecipa alla (ri)composizione della musical persona di Ennio Morricone, coronando il lungo processo di canonizzazione del compositore, che può essere in parte ricondotto alla sua svolta performativa quale direttore della propria musica. Poggiando sull’immaginario del direttore d’orchestra radicato nella cultura popolare e nei media, Ennio accentua il simbolismo del Morricone-direttore fino a renderlo una chiave di lettura della sua intera vicenda artistica. L’articolo mostra inoltre come la musica di Morricone sia, oltre che oggetto della rappresentazione, anche agente primario della drammaturgia del film.
Ennio. Performance e costruzione audiovisiva di un classico contemporaneo / M. Corbella. - In: IMAGO. - ISSN 2038-5536. - 30:(2025 Jul), pp. 31-51.
Ennio. Performance e costruzione audiovisiva di un classico contemporaneo
M. Corbella
2025
Abstract
The article examines Ennio (Giuseppe Tornatore, 2021) as a biographical film that participates in the (re)composition of the musical persona of Ennio Morricone, crowning the long-term process of his canonisation. This process can be partly traced back to the composer’s performative turn as conductor of his own music. Leveraging the imagery of the conductor prevalent in mainstream popular culture and the media, Ennio accentuates the symbolism of Morricone-as-conductor, making it a key to interpreting his entire artistic career. The article also shows how Morricone’s music is not only the subject of the film’s presentation but also a primary agent of the film’s dramaturgy.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
02.-Corbella-Imago-n.-30-ebook-1.pdf
accesso aperto
Descrizione: Versione pubblicata OA
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Licenza:
Creative commons
Dimensione
473.53 kB
Formato
Adobe PDF
|
473.53 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




