hrough the words of the No Thyrrenian Link activists (Selargius, CA), this article aims to investigate local resistance to the proliferation of wind turbines in Sardinia at the crossroads between political ecology and environmental anthropology. Employing the concept of em- bodied moral authority, I show how it enables activists to redefine the propriety of renewable sources. By putting into dialogue transition-related land grabbing and primitive accumu- lation, I show the ways in which such transition is masking the same extractive methods so pivotal to capitalism, leaving them unchanged and thus emerging as an attempt to privatize and commodify what, until now, was considered a common good. In this way, I show how my interlocutors redefine concepts around the rightful propriety of land and energy sources. Then, through the description of what my interlocutors call “the Selargius method” for polit- ical participation, I discuss the production of democratic practices from below, interpreting local resistances as ways to express moral authority on the land. Subsequently, I show how these practices redefine the very meaning of democracy and political participation, providing a model to rethink the property of energetic resources and their infrastructures. In this way, I provide a description of the ways in which today’s commons are eroded by the market, with dramatic consequences on the food sovereignty and social webs of the populations involved.

Attraverso le parole degli attivisti del comitato No Thyrrenian Link (Selargius, CA), questo articolo mira ad indagare le resistenze locali alla proliferazione di pale eoliche in Sardegna all’intersezione tra ecologia politica ed antropologia ambientale. Mettendo in dialogo gli espropri di terreni operati per la transizione energetica con il concetto di accumulazione primitiva, descrivo le modalità in cui tale transizione declini in modo diverso gli stessi mec- canismi estrattivi alla base del capitalismo, lasciandoli sostanzialmente inalterati e dunque configurandosi come un tentativo di mercificazione e privatizzazione di beni fin oggi con- siderati comuni. In tal modo, mostro come i miei interlocutori ridefiniscano la proprietà della terra e delle fonti rinnovabili. Successivamente, tramite la descrizione di quello che i miei interlocutori chiamano “il metodo Selargius”, discuto le pratiche democratiche dal basso emerse tra gli attivisti, leggendo le resistenze locali come prodotto dell’autorità morale sulla terra. In tal modo, mostro come tale autorità permetta ai miei interlocutori di ridefi- nire la propria partecipazione politica e concetto di democrazia, fornendo una descrizione locale delle modalità in cui oggi i beni comuni vengono erosi dal mercato, con le dramma- tiche conseguenze sulla sovranità alimentare e sul tessuto sociale delle popolazioni coinvolte.

I padroni del vento : Ambiente, politica e l’insostenibilità della transizione ecologica in Sardegna / A. Guglielmo. - In: L'UOMO. - ISSN 1125-5862. - 14:2(2024), pp. 7-28.

I padroni del vento : Ambiente, politica e l’insostenibilità della transizione ecologica in Sardegna

A. Guglielmo
Primo
2024

Abstract

hrough the words of the No Thyrrenian Link activists (Selargius, CA), this article aims to investigate local resistance to the proliferation of wind turbines in Sardinia at the crossroads between political ecology and environmental anthropology. Employing the concept of em- bodied moral authority, I show how it enables activists to redefine the propriety of renewable sources. By putting into dialogue transition-related land grabbing and primitive accumu- lation, I show the ways in which such transition is masking the same extractive methods so pivotal to capitalism, leaving them unchanged and thus emerging as an attempt to privatize and commodify what, until now, was considered a common good. In this way, I show how my interlocutors redefine concepts around the rightful propriety of land and energy sources. Then, through the description of what my interlocutors call “the Selargius method” for polit- ical participation, I discuss the production of democratic practices from below, interpreting local resistances as ways to express moral authority on the land. Subsequently, I show how these practices redefine the very meaning of democracy and political participation, providing a model to rethink the property of energetic resources and their infrastructures. In this way, I provide a description of the ways in which today’s commons are eroded by the market, with dramatic consequences on the food sovereignty and social webs of the populations involved.
Attraverso le parole degli attivisti del comitato No Thyrrenian Link (Selargius, CA), questo articolo mira ad indagare le resistenze locali alla proliferazione di pale eoliche in Sardegna all’intersezione tra ecologia politica ed antropologia ambientale. Mettendo in dialogo gli espropri di terreni operati per la transizione energetica con il concetto di accumulazione primitiva, descrivo le modalità in cui tale transizione declini in modo diverso gli stessi mec- canismi estrattivi alla base del capitalismo, lasciandoli sostanzialmente inalterati e dunque configurandosi come un tentativo di mercificazione e privatizzazione di beni fin oggi con- siderati comuni. In tal modo, mostro come i miei interlocutori ridefiniscano la proprietà della terra e delle fonti rinnovabili. Successivamente, tramite la descrizione di quello che i miei interlocutori chiamano “il metodo Selargius”, discuto le pratiche democratiche dal basso emerse tra gli attivisti, leggendo le resistenze locali come prodotto dell’autorità morale sulla terra. In tal modo, mostro come tale autorità permetta ai miei interlocutori di ridefi- nire la propria partecipazione politica e concetto di democrazia, fornendo una descrizione locale delle modalità in cui oggi i beni comuni vengono erosi dal mercato, con le dramma- tiche conseguenze sulla sovranità alimentare e sul tessuto sociale delle popolazioni coinvolte.
wind; energy transition; democracy; sustainability; commons
Settore SDEA-01/A - Discipline demoetnoantropologiche
2024
https://rosa.uniroma1.it/rosa03/uomo/article/view/19120
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