hrough the dialogue between the theoretical contributions of Judith Butler and bell hooks – who respectively reflect on the shared exposure to precarity and vulnerability of human existence, and on educational care as a tool of resistance capable of transforming and subverting oppressive power structures – this paper aims to propose a pedagogical positioning at the margins. This positioning, recognizing the existential necessity of a common life, seeks to take on the educa- tional and political responsibility of a form of care that goes beyond mere assistance and pater- nalism, fostering an understanding of care as a device capable of supporting practices of participation, listening, critical thinking and the subversion of the oppressive structures of power.
Attraverso il dialogo tra i contributi teorici di Judith Butler e bell hooks – che riflettono rispettivamente sulla comune esposizione alla precarietà e vulnerabilità delle esistenze, e sulla cura educativa come strumento di resistenza capace di trasformare e sovvertire le strutture di potere oppressivo – si intende proporre un posizionamento pedagogico ai margini. Tale posizionamento, riconoscendo la necessità esistenziale di una vita comune, intende assumersi la responsabilità educativa e politica di una cura che vada oltre l’assistenzialismo e il paternalismo, favorendo una sua comprensione come dispositivo in grado di sostenere pratiche di partecipazione, ascolto, pensiero critico e sovversione delle strutture di potere oppressivo.
Vulnerabilità e cura dell'altrə: riflessioni pedagogiche ai margini / S. Colli Vignarelli, M. Ratotti. - In: ARTICOLO 33. - ISSN 2280-4315. - 6:(2025 Jun), pp. 50-57.
Vulnerabilità e cura dell'altrə: riflessioni pedagogiche ai margini
S. Colli Vignarelli
Primo
;
2025
Abstract
hrough the dialogue between the theoretical contributions of Judith Butler and bell hooks – who respectively reflect on the shared exposure to precarity and vulnerability of human existence, and on educational care as a tool of resistance capable of transforming and subverting oppressive power structures – this paper aims to propose a pedagogical positioning at the margins. This positioning, recognizing the existential necessity of a common life, seeks to take on the educa- tional and political responsibility of a form of care that goes beyond mere assistance and pater- nalism, fostering an understanding of care as a device capable of supporting practices of participation, listening, critical thinking and the subversion of the oppressive structures of power.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Colli Vignarelli-Ratotti-2025-Articolo 33-VoR.pdf
accesso riservato
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Licenza:
Nessuna licenza
Dimensione
1.56 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.56 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




