Contemporary mothers are now looking to the web as a place for self-narration, which represents a crucial need during pregnancy and the postnatal period. Mothers express and share their self-narrations mainly on forums, blogs and social network sites, so we looked to these for our study. Using the netnographic method we analyzed 13,769 online conversations regarding baby goods and products, extracted from specialized web sites. The narrations appeared to be characterized by four different styles of narration, based on positivity, negativity, pragmatism and sensitivity. These different maternal identities appeared fragile, seeking acknowledgement and shared experiences, and narration proved to be an interesting tool for reassurance.
Le mamme contemporanee hanno trovato nel web, un luogo da abitare e nel quale ricom- porre quella necessità di narrazione «al femminile» che diviene tanto necessaria durante la gravidanza e il puerperio. È nei forum, blog, social network, che esse concentrano il loro bisogno di espressione e condivisione. La nostra riflessione ci ha condotto proprio nella rete e qui, attraverso la metodologia della «netnografia», ci ha portati ad analizzare 13.769 con- versazioni di mamme italiane inerenti il consumo di beni di puericultura e principalmente localizzate in forum e blog specializzati. Le narrazioni sono state suddivise tra bright e dark, e tra pragmatismo e affettività: quattro punti di riferimento, che hanno dato origine a quat- tro stilemi. Le diverse identità materne sono apparse fragili, bisognose di riconoscimento e condivisione, ma proprio la narrazione diventa un interessante strumento di rassicurazione.
La maternità nelle narrazioni online / A. Cossetta, A. Caliandro. - In: SOCIOLOGIA ITALIANA. - ISSN 2281-2652. - 1(2013), pp. 79-101. [10.1485/AIS_1_2012/TEORIA_RICERCA_4]
La maternità nelle narrazioni online
A. Caliandro
2013
Abstract
Contemporary mothers are now looking to the web as a place for self-narration, which represents a crucial need during pregnancy and the postnatal period. Mothers express and share their self-narrations mainly on forums, blogs and social network sites, so we looked to these for our study. Using the netnographic method we analyzed 13,769 online conversations regarding baby goods and products, extracted from specialized web sites. The narrations appeared to be characterized by four different styles of narration, based on positivity, negativity, pragmatism and sensitivity. These different maternal identities appeared fragile, seeking acknowledgement and shared experiences, and narration proved to be an interesting tool for reassurance.| File | Dimensione | Formato | |
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