In teachers professional training, the discussion, co-design and implementation in classroom of didactic paths on specific topics, based on learning environments that are recognized as effective by research in physics education, play a decisive role. In fact, an educational path allows to experiment and discuss meta-cultural models with many elements that are important for an effective teaching of the discipline. On the one hand, it allows meta-disciplinary reflections on students’ spontaneous conceptions, on subject matter conceptual nodes and on a coherent construction of the sequential structure; on the other hand, especially if the path is experienced by teachers with the same methodologies suggested for students, it incorporates teaching strategies and research results into a broad and multidisciplinary learning environment. In my experience, a particularly effective professional training of teachers is implemented through didactic paths developed in four phases. 1) A course in which interested teachers and students are present together. 2) A subsequent discussion only with and among teachers (i.e., without students) of the didactic strategies used and about the advantages/disadvantages of the didactic proposal (theoretical framework, rationale of the proposal, comparison with school manuals, reference bibliography about research in education and about disciplinary aspects, personal experience of teachers). 3) Co-planning with teachers of a path to be tested in classroom, generally smaller than the one presented in phase 1), that takes into account the specific school environment and the teacher’s weltanschauung. 4) Experimentation of the path, discussion of the activities carried out in classroom and analysis of the results. An example of this type of teachers professional training will be briefly presented, it consists of a path on Electromagnetic Induction in an active learning context, most of the time inquiry based.

Nella formazione professionale dei docenti, la discussione, coprogettazione e implementazione in classe di percorsi didattici su temi specifici che siano basati su ambienti di apprendimento riconosciuti efficaci dalla ricerca didattica giocano un ruolo determinante. Infatti, un percorso didattico permette di sperimentare e discutere modelli meta-culturali nei quali sono presenti contemporaneamente molti elementi che sono importanti per una efficace didattica della disciplina. Da un lato permette riflessioni meta-disciplinari su concezioni spontanee degli studenti, nodi concettuali dell’argomento disciplinare considerato e costruzione coerente della struttura sequenziale; dall’altro, soprattutto se il percorso `e esperito dai docenti con le stesse metodologie suggerite da utilizzarsi in classe con gli studenti, incorpora in un ambiente di apprendimento ampio e pluridisciplinare strategie didattiche e risultati della ricerca. Nella mia esperienza, una formazione professionale dei docenti particolarmente efficace si attua tramite percorsi didattici sviluppati in quattro fasi: 1) Fruizione del percorso nel quale sono presenti insieme docenti e studenti interessati; 2) successiva discussione con e tra docenti (senza quindi gli studenti) delle strategie didattiche utilizzate e dei vantaggi/svantaggi della proposta didattica (framework teorico, razionale della proposta, confronto con manuali scolastici, bibliografia di riferimento in ricerca didattica e disciplinare, esperienza personale dei docenti); 3) co-progettazione con gli insegnanti di un percorso da sperimentare in classe, in generale meno ampio di quello presentato nella fase 1), che tenga conto dello specifico ambiente scolastico e della weltanschauung dell’insegnante; 4) sperimentazione del percorso, discussione delle attivit`a svolte in classe e analisi dei risultati. Verr`a brevemente presentato un esempio di formazione di questo tipo consistente in un percorso sull’Induzione Elettromagnetica in un contesto di apprendimento attivo, il pi`u delle volte inquiry based.

Percorsi didattici come strumento di formazione insegnanti - Un esempio inquiry based: Induzione Elettromagnetica = Didactic paths as a teacher training tool - An inquiry-based example: Electromagnetic Induction / M. Giliberti. - In: GIORNALE DI FISICA DELLA SOCIETÀ ITALIANA DI FISICA. - ISSN 1827-6156. - 63:Supplemento PLS-Fisica-SPI(2022), pp. 2022.21-2022.40. [10.1393/gdf/i2022-10425-1]

Percorsi didattici come strumento di formazione insegnanti - Un esempio inquiry based: Induzione Elettromagnetica = Didactic paths as a teacher training tool - An inquiry-based example: Electromagnetic Induction

M. Giliberti
2022

Abstract

In teachers professional training, the discussion, co-design and implementation in classroom of didactic paths on specific topics, based on learning environments that are recognized as effective by research in physics education, play a decisive role. In fact, an educational path allows to experiment and discuss meta-cultural models with many elements that are important for an effective teaching of the discipline. On the one hand, it allows meta-disciplinary reflections on students’ spontaneous conceptions, on subject matter conceptual nodes and on a coherent construction of the sequential structure; on the other hand, especially if the path is experienced by teachers with the same methodologies suggested for students, it incorporates teaching strategies and research results into a broad and multidisciplinary learning environment. In my experience, a particularly effective professional training of teachers is implemented through didactic paths developed in four phases. 1) A course in which interested teachers and students are present together. 2) A subsequent discussion only with and among teachers (i.e., without students) of the didactic strategies used and about the advantages/disadvantages of the didactic proposal (theoretical framework, rationale of the proposal, comparison with school manuals, reference bibliography about research in education and about disciplinary aspects, personal experience of teachers). 3) Co-planning with teachers of a path to be tested in classroom, generally smaller than the one presented in phase 1), that takes into account the specific school environment and the teacher’s weltanschauung. 4) Experimentation of the path, discussion of the activities carried out in classroom and analysis of the results. An example of this type of teachers professional training will be briefly presented, it consists of a path on Electromagnetic Induction in an active learning context, most of the time inquiry based.
Nella formazione professionale dei docenti, la discussione, coprogettazione e implementazione in classe di percorsi didattici su temi specifici che siano basati su ambienti di apprendimento riconosciuti efficaci dalla ricerca didattica giocano un ruolo determinante. Infatti, un percorso didattico permette di sperimentare e discutere modelli meta-culturali nei quali sono presenti contemporaneamente molti elementi che sono importanti per una efficace didattica della disciplina. Da un lato permette riflessioni meta-disciplinari su concezioni spontanee degli studenti, nodi concettuali dell’argomento disciplinare considerato e costruzione coerente della struttura sequenziale; dall’altro, soprattutto se il percorso `e esperito dai docenti con le stesse metodologie suggerite da utilizzarsi in classe con gli studenti, incorpora in un ambiente di apprendimento ampio e pluridisciplinare strategie didattiche e risultati della ricerca. Nella mia esperienza, una formazione professionale dei docenti particolarmente efficace si attua tramite percorsi didattici sviluppati in quattro fasi: 1) Fruizione del percorso nel quale sono presenti insieme docenti e studenti interessati; 2) successiva discussione con e tra docenti (senza quindi gli studenti) delle strategie didattiche utilizzate e dei vantaggi/svantaggi della proposta didattica (framework teorico, razionale della proposta, confronto con manuali scolastici, bibliografia di riferimento in ricerca didattica e disciplinare, esperienza personale dei docenti); 3) co-progettazione con gli insegnanti di un percorso da sperimentare in classe, in generale meno ampio di quello presentato nella fase 1), che tenga conto dello specifico ambiente scolastico e della weltanschauung dell’insegnante; 4) sperimentazione del percorso, discussione delle attivit`a svolte in classe e analisi dei risultati. Verr`a brevemente presentato un esempio di formazione di questo tipo consistente in un percorso sull’Induzione Elettromagnetica in un contesto di apprendimento attivo, il pi`u delle volte inquiry based.
Induzione elettromagnetica, percorsi didattici, formazione insegnanti;
Settore PHYS-06/B - Didattica e storia della fisica
2022
6-mag-2022
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