This essay addresses the issue of the admissibility of non-alcoholic beer from the point of view of new forms of Islamic authority expressing themselves throu-gh the web. The marketing of non-alcoholic beer has undergone a significant leap worldwide in recent years. This was possible thanks to new awareness and specific social and health policies. The consumption of non-alcoholic beer has considerable potential also in the MENA. While in European countries and North America it must challenge the imaginary that sees it as a surrogate product of the original al-coholic beverage, in Muslim countries the challenge is to succeed in imposing itself as a halal product. The legal responses (fatawa) regarding its admissibility according to Islamic law (shari‘a) are not uniform. This article examines some negative and positive responses, contextualizing them and analysing their argumentations.
Il saggio affronta la questione della liceità della birra analcolica dal punto di vista delle nuove forme di autorità islamica che si esprimono attraverso il web. La commercializzazione della birra analcolica ha subito in questi ultimi anni un notevole balzo a livello mondiale. Ciò è stato possibile grazie ad una nuova sensibilità e a specifiche politiche socio-sanitarie. Il consumo della birra analcolica ha un notevole potenziale anche nel MENA. Mentre nei paesi europei e nel nord America la birra dealcolata deve sfidare l’immaginario che la vede come prodotto surrogato dell’originale alcolico, nei paesi musulmani la sfida è riuscire ad imporsi come prodotto halal. I responsi giuridici (fatawa) in merito alla sua liceità ai sensi della legge islamica (shari‘a) non sono univoci. L’articolo esamina alcune posizioni di segno diverso, contestualizzandole ed analizzandone le argomentazioni.
Comunicazione commerciale e responsi giuridici online sulla birra halal / M.A. Golfetto - In: La tutela del consumatore nella prospettiva halal tra sfide e opportunità del mercato europeo / [a cura di] S. Lanni. - Prima edizione. - Milano : Milano University Press, 2025. - ISBN 979-12-5510-253-3. - pp. 131-153 [10.54103/milanoup.214.c388]
Comunicazione commerciale e responsi giuridici online sulla birra halal
M.A. Golfetto
2025
Abstract
This essay addresses the issue of the admissibility of non-alcoholic beer from the point of view of new forms of Islamic authority expressing themselves throu-gh the web. The marketing of non-alcoholic beer has undergone a significant leap worldwide in recent years. This was possible thanks to new awareness and specific social and health policies. The consumption of non-alcoholic beer has considerable potential also in the MENA. While in European countries and North America it must challenge the imaginary that sees it as a surrogate product of the original al-coholic beverage, in Muslim countries the challenge is to succeed in imposing itself as a halal product. The legal responses (fatawa) regarding its admissibility according to Islamic law (shari‘a) are not uniform. This article examines some negative and positive responses, contextualizing them and analysing their argumentations.| File | Dimensione | Formato | |
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