This chapter aims to shed light on the complex relationship between the desire to conform to male models and the yearning for female writing in Natalia Ginzburg’s narrative and non-fiction work and how this conflict is reflected in her choices as editor at Einaudi. Ginzburg is an emblematic figure of the marginalized condition of women’s work, which, at the same time, undergoes a slow but significant process of emancipation. Her long career in publishing offers many moments that reveal this complex process. The chapter also intends to reexamine Ginzburg’s path as an author in light of the identity conflict that emerges from her poetic choices between the 1940s and 1950s. During her artistic maturation, Ginzburg gained an awareness of her identity and freed herself from the repeatedly declared desire to “write like a man”, while maintaining a complex and sometimes conflicting relationship with the issues brought up by feminist movements.
Il capitolo intende fare luce sul complesso rapporto tra volontà di aderire a modelli maschili e desiderio di scrittura femminile nell’opera di Natalia Ginzburg e su come questo conflitto si rifletta sulle sue scelte di editrice einaudiana. Ginzburg è una figura emblematica della condizione di marginalità del lavoro delle donne, che sono protagoniste, al tempo stesso, di un lento ma significativo processo di emancipazione. Non mancano, all’interno della lunga carriera editoriale di Ginzburg, momenti rivelatori di tale complesso processo. Il capitolo si prefigge inoltre di rileggere il percorso autoriale di Ginzburg alla luce del conflitto identitario che emerge nelle sue scelte poetiche tra gli anni ‘40 e ’50. Nel corso della sua maturazione artistica, Ginzburg acquisisce la consapevolezza della propria identità e si affranca dal desiderio di “scrivere come un uomo”, a più riprese dichiarato, mantenendo tuttavia un rapporto complesso e a tratti oppositivo con la “questione femminile”.
Scrivere come un uomo, scrivere come una donna: il conflitto identitario in Natalia Ginzburg / L. Antonietti - In: Libri e rose: le donne nell’editoria italiana degli anni Settanta / [a cura di] R. Cesana e I. Piazzoni. - Prima edizione. - Milano : Milano University Press, 2024 Sep. - ISBN 979-12-5510-096-6. - pp. 125-149 [10.54103/milanoup.163.c216]
Scrivere come un uomo, scrivere come una donna: il conflitto identitario in Natalia Ginzburg
L. Antonietti
2024
Abstract
This chapter aims to shed light on the complex relationship between the desire to conform to male models and the yearning for female writing in Natalia Ginzburg’s narrative and non-fiction work and how this conflict is reflected in her choices as editor at Einaudi. Ginzburg is an emblematic figure of the marginalized condition of women’s work, which, at the same time, undergoes a slow but significant process of emancipation. Her long career in publishing offers many moments that reveal this complex process. The chapter also intends to reexamine Ginzburg’s path as an author in light of the identity conflict that emerges from her poetic choices between the 1940s and 1950s. During her artistic maturation, Ginzburg gained an awareness of her identity and freed herself from the repeatedly declared desire to “write like a man”, while maintaining a complex and sometimes conflicting relationship with the issues brought up by feminist movements.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
librierose-1.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
380.18 kB
Formato
Adobe PDF
|
380.18 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




