This paper analyzes the key role of the school library in education, highlighting its importance for developing Information Literacy and improving students' academic performance. While national and international studies confirm the positive impact of well-managed libraries on student achievement, the Italian system faces critical issues such as lack of institutionalization and continuous investment, as well as teachers' poor perception of the educational use of the library. To overcome these challenges, solutions are proposed including the creation of library networks, the use of appropriate software, and better library science training for teachers.
Questo lavoro analizza il ruolo fondamentale della biblioteca scolastica nell'educazione, evidenziando la sua importanza per lo sviluppo dell’Information Literacy e il miglioramento delle prestazioni scolastiche degli studenti. Mentre studi nazionali e internazionali confermano l'impatto positivo delle biblioteche ben gestite sul rendimento degli studenti, il sistema italiano presenta criticità come la mancanza di istituzionalizzazione e investimenti continuativi, oltre alla scarsa percezione dell’uso didattico della biblioteca da parte dei docenti. Per superare queste sfide, si propongono soluzioni come la creazione di reti bibliotecarie, l'usodi software appropriati e una migliore formazione biblioteconomica degli insegnanti.
Studenti, insegnanti e information literacy: il ruolo educativo della biblioteca scolastica = Students, Teachers and Information Literacy: The Educational Role of the School Library / F. Venuda. - In: PAMPAEDIA. - ISSN 2785-7077. - 2024:197(2024), pp. 100-111. [10.7346/aspei-022024-09]
Studenti, insegnanti e information literacy: il ruolo educativo della biblioteca scolastica = Students, Teachers and Information Literacy: The Educational Role of the School Library
F. Venuda
2024
Abstract
This paper analyzes the key role of the school library in education, highlighting its importance for developing Information Literacy and improving students' academic performance. While national and international studies confirm the positive impact of well-managed libraries on student achievement, the Italian system faces critical issues such as lack of institutionalization and continuous investment, as well as teachers' poor perception of the educational use of the library. To overcome these challenges, solutions are proposed including the creation of library networks, the use of appropriate software, and better library science training for teachers.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2024_PampaediaVenuda.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
1.1 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.1 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.




