This paper discusses the speech of Athenagoras in Thucydides 6.36–40. Thucydides sketches Athenagoras’ profile based on his knowledge of Athenian demagogues, his (probably scanty) knowledge of the Syracusan opposition to Hermocrates, and his knowledge of Syracusan democracy. I argue, first, that, despite freely composing Athenagoras’ speech, Thucydides does follow the principle of τὰ δέοντα and ξύμπασα γνώμη τῶν ἀληθῶς λεχθέντων that he introduces in his methodological chapter at 1.22.1. Second, that the picture of Syracusan democracy that Athenagoras provides in his excursus on democracy is not simply a mirror of Athenian democracy. The speech contains clues about a specific Syracusan view of democracy, power and leadership, which might also explain why Aristotle defines Syracuse in the period from 466/5 to 413 BC as a πολιτεία (i.e., a mixed constitution, halfway between oligarchy and democracy) and not as a δημοκρατία.

Il presente contributo prende in esame il discorso di Atenagora di Siracusa in Tucidide 6.36-40. Tucidide costruisce la figura di Atenagora sul modello dei demagoghi ateniesi, ma anche basandosi su ciò che sapeva dell’opposizione interna a Ermocrate a Siracusa e, in generale, utilizzando le informazioni che aveva sulla democrazia di Siracusa. Sebbene il discorso sia frutto della creatività retorica di Tucidide, lo storico non trascura i principi dei τὰ δέοντα and della ξύμπασα γνώμη delineati nel famoso capitolo sul metodo (1.22). L’immagine della democrazia siracusana che emerge dalle parole di Atenagora non è semplicemente uno specchio della democrazia ateniese. Il discorso contiene interessanti indizi di un’idea e prassi della democrazia, del potere e della leadership che sono sostanzialmente diverse da quelle ateniesi. Il discorso del demagogo siracusano fornisce quindi elementi importanti, utili a comprendere per quali ragioni Aristotele, nella Politica, definisce Siracusa nel periodo tra il 466/5 e il 413 a.C. come una πολιτεία (ovvero una costituzione mista) e non come una δημοκρατία.

The Speech of Athenagoras in Thucydides 6.36–40: Demagoguery and Democracy in Syracuse / L. Cecchet. - In: HORMOS. - ISSN 2036-587X. - 2024:16 (Nuova Serie)(2024), pp. 46-68. [10.7430/HORMOS1603]

The Speech of Athenagoras in Thucydides 6.36–40: Demagoguery and Democracy in Syracuse

L. Cecchet
2024

Abstract

This paper discusses the speech of Athenagoras in Thucydides 6.36–40. Thucydides sketches Athenagoras’ profile based on his knowledge of Athenian demagogues, his (probably scanty) knowledge of the Syracusan opposition to Hermocrates, and his knowledge of Syracusan democracy. I argue, first, that, despite freely composing Athenagoras’ speech, Thucydides does follow the principle of τὰ δέοντα and ξύμπασα γνώμη τῶν ἀληθῶς λεχθέντων that he introduces in his methodological chapter at 1.22.1. Second, that the picture of Syracusan democracy that Athenagoras provides in his excursus on democracy is not simply a mirror of Athenian democracy. The speech contains clues about a specific Syracusan view of democracy, power and leadership, which might also explain why Aristotle defines Syracuse in the period from 466/5 to 413 BC as a πολιτεία (i.e., a mixed constitution, halfway between oligarchy and democracy) and not as a δημοκρατία.
Il presente contributo prende in esame il discorso di Atenagora di Siracusa in Tucidide 6.36-40. Tucidide costruisce la figura di Atenagora sul modello dei demagoghi ateniesi, ma anche basandosi su ciò che sapeva dell’opposizione interna a Ermocrate a Siracusa e, in generale, utilizzando le informazioni che aveva sulla democrazia di Siracusa. Sebbene il discorso sia frutto della creatività retorica di Tucidide, lo storico non trascura i principi dei τὰ δέοντα and della ξύμπασα γνώμη delineati nel famoso capitolo sul metodo (1.22). L’immagine della democrazia siracusana che emerge dalle parole di Atenagora non è semplicemente uno specchio della democrazia ateniese. Il discorso contiene interessanti indizi di un’idea e prassi della democrazia, del potere e della leadership che sono sostanzialmente diverse da quelle ateniesi. Il discorso del demagogo siracusano fornisce quindi elementi importanti, utili a comprendere per quali ragioni Aristotele, nella Politica, definisce Siracusa nel periodo tra il 466/5 e il 413 a.C. come una πολιτεία (ovvero una costituzione mista) e non come una δημοκρατία.
democracy; Syracuse; Thucydides; demagogues; Atenagora; demagoghi; democrazia siracusana; Tucidide; discorsi assembleari; audience;
Settore STAN-01/A - Storia greca
   PERFORMING POWER: POLITICAL COMMUNICATION, CONSENSUS AND AUDIENCE IN THE ANCIENT CITIES
   MINISTERO DELL'UNIVERSITA' E DELLA RICERCA
   P20225MTY4_001
2024
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