The paper shows the link with the Rococo style in a cultural sense, i.e. to the expression of the "last dream of happiness" of the old regime (Rémy Saisselin), a specific type of so called "anacreontic verses" (trochaic tetrameter with cross rhyme FMFM) of the late 1770s, where the said meter is combined with a court thematic and in a light, graceful, poetic manner. It dealt in particular with such famous poems as Derzhavin's "Verses on the Birth in the North of the Porphyrogenitus Youth...", first published in December 1779 in the magazine "SPb. Vestnik", and "To the Goddess of the Neva" by M. N. Muravyov, known thanks to a famous citation by Pushkin, but rich with images celebrating Russia’s victories in the Turkish wars. The last poem, published only in 1797, in Karamzin's "Aonides", is dated 1779 in the manuscript and thematically echoes a page from Muravyov's unpublished "diary" of January 6, 1779, or 1780, where the characterization of Catherine's kingdom is given using images of the "calm" Neva. Thus, Catherine's subtext plays an important role both in the concept and in the decision to publish the youthful poem after the death of the Empress. Since in the eras of the disappearance of traditional genres, the semantic aura of a certain meter performs the function of a stylistic and genre indicator, one can speak of the kinship of these poems and much later texts by Tyutchev and Anna Akhmatova written in the same meter and with a more or less explicit court thematic.
La relazione si sforza di connettere con lo stile Rococò in senso culturale, vale a dire l’espressione dell’“ultimo sogno di felicità” del vecchio regime (Rémy Saisselin), un tipo specifico di cosiddetti “versi anacreontici” (tetrametri trocaici con rima alternata FMFM) della fine degli anni 1770, in cui il suddetto metro è combinato con una tematica panegiristica e una maniera poetica leggera e aggraziata. Al centro della relazione si trovano famose poesie come "Versi sulla nascita a nord del giovane porfirogenito..." di Deržavin, pubblicato per la prima volta nel dicembre 1779 sulla rivista "Sankt-Peterburgskij Vestnik", e "Alla dea della Neva" di M. N. Murav’ev, nota per una famosa citazione Puškiniana, ma anche ricca di immagini che esaltano le vittorie nelle guerre russo-turche. Pubblicata solo nel 1797 su “Le Aonidi" di Karamzin, quest’ultima nel manoscritto è datata 1779 e riecheggia tematicamente una pagina del "diario" inedito di Murav’ev del 6 gennaio 1779 o 1780, dove la caratterizzazione del regno di Caterina II è data usando le immagini di una Neva che ha imparato a scorrere "più calma". In tal modo, il sottotesto Cateriniano ha un ruolo importante sia nel concepimento che nella decisione di pubblicare la poesia giovanile dopo la morte dell'imperatrice. Poiché nelle epoche in cui non sussistono più i generi tradizionali l'aura semantica di un certo metro svolge la funzione di indicatore stilistico e di genere, si può parlare della parentela di queste poesie e di testi molto più tardi di Tjutčev e Anna Achmatova, scritti nello stesso metro e con una tematica celebrativa più o meno esplicita.
Metr kak žanr: ešče raz o semantičeskom oreole četyrechstopnogo choreja, ili Zametki o Rokoko v russkoj literature / L. Rossi. ((Intervento presentato al convegno Russkaja literatura XVIII veka. Žanry i stili tenutosi a Sankt-Peterburg /online nel 2024.
Metr kak žanr: ešče raz o semantičeskom oreole četyrechstopnogo choreja, ili Zametki o Rokoko v russkoj literature
L. Rossi
2024
Abstract
The paper shows the link with the Rococo style in a cultural sense, i.e. to the expression of the "last dream of happiness" of the old regime (Rémy Saisselin), a specific type of so called "anacreontic verses" (trochaic tetrameter with cross rhyme FMFM) of the late 1770s, where the said meter is combined with a court thematic and in a light, graceful, poetic manner. It dealt in particular with such famous poems as Derzhavin's "Verses on the Birth in the North of the Porphyrogenitus Youth...", first published in December 1779 in the magazine "SPb. Vestnik", and "To the Goddess of the Neva" by M. N. Muravyov, known thanks to a famous citation by Pushkin, but rich with images celebrating Russia’s victories in the Turkish wars. The last poem, published only in 1797, in Karamzin's "Aonides", is dated 1779 in the manuscript and thematically echoes a page from Muravyov's unpublished "diary" of January 6, 1779, or 1780, where the characterization of Catherine's kingdom is given using images of the "calm" Neva. Thus, Catherine's subtext plays an important role both in the concept and in the decision to publish the youthful poem after the death of the Empress. Since in the eras of the disappearance of traditional genres, the semantic aura of a certain meter performs the function of a stylistic and genre indicator, one can speak of the kinship of these poems and much later texts by Tyutchev and Anna Akhmatova written in the same meter and with a more or less explicit court thematic.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Laura Rossi_Metr kak žanr_annotacija.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Altro
Dimensione
47.53 kB
Formato
Adobe PDF
|
47.53 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.