More or less recent events (and conjunctures) recorded in the field of the regulation of State/Church relations would seem to endorse discouraging and discouraging readings: being able to speak, depending on the case, of a bilaterality now "suspended," now "apparent," and sometimes even "betrayed." On the other hand, at the same time, contextual objective elements (and clues) induce one not to give in to discouragement, especially if the focus expands to the frequent examples of "other" bilaterality, different from the constitutionally regulated one (the concerted/administrative one; the dialogicinformal one), registering certain commendable "incremental" dynamics, especially in the crucial sign of the distancing from the worst of the vices that can weaken bilaterality, namely the standardization of its contents. The contribution offers a composite examination of the lights and shadows found in the matter, in light of the warning issued in the past by two distinguished scholars: it is difficult but necessary for the concrete making of legal experience to chase the heights of "supra-legal" (or "rational") law.

Accadimenti (e congiunture) più o meno recenti registratisi nel campo della regolazione rapporti Stato/Chiese parrebbero avallare letture sconfortate e sconfortanti: potendosi parlare, a seconda dei casi, di una bilateralità ora “sospesa”, ora “apparente”, e talvolta perfino “tradita”. D’altronde, allo stesso tempo, contestuali elementi oggettivi (e indizi) inducono a non cedere allo sconforto, specie se il focus si espande ai frequenti esempi di bilateralità “altra” (quella concertata/amministrativa; quella dialogicoinformale), registrandosi talune dinamiche “incrementali” commendevoli, specie nel segno cruciale dello smarcamento dal peggiore dei vizi che può infiacchire la bilateralità, ossia la standardizzazione dei suoi contenuti. Il contributo offre una disamina composita delle luci e delle ombre rinvenibili in materia, alla luce del monito lanciato in passato da due insigni studiosi del diritto (e non solo): è difficile ma necessario che il farsi concreto dell’esperienza giuridica insegua le altezze del “diritto sovralegale” (o “razionale”).

Il principio di bilateralità in espansione: la cooperazione tra istituzioni pubbliche e comunità di fede (verso un'efficiente garanzia di tutela degli interessi religiosi) = The expanding principle of bilaterality: the cooperation between public institutions and faith communities (toward an efficient guarantee of protection of religious interests) / F. Di Prima, M. Toscano. - In: STATO, CHIESE E PLURALISMO CONFESSIONALE. - ISSN 1971-8543. - 2024:14(2024), pp. 44-81. [10.54103/1971-8543/26970]

Il principio di bilateralità in espansione: la cooperazione tra istituzioni pubbliche e comunità di fede (verso un'efficiente garanzia di tutela degli interessi religiosi) = The expanding principle of bilaterality: the cooperation between public institutions and faith communities (toward an efficient guarantee of protection of religious interests)

M. Toscano
2024

Abstract

More or less recent events (and conjunctures) recorded in the field of the regulation of State/Church relations would seem to endorse discouraging and discouraging readings: being able to speak, depending on the case, of a bilaterality now "suspended," now "apparent," and sometimes even "betrayed." On the other hand, at the same time, contextual objective elements (and clues) induce one not to give in to discouragement, especially if the focus expands to the frequent examples of "other" bilaterality, different from the constitutionally regulated one (the concerted/administrative one; the dialogicinformal one), registering certain commendable "incremental" dynamics, especially in the crucial sign of the distancing from the worst of the vices that can weaken bilaterality, namely the standardization of its contents. The contribution offers a composite examination of the lights and shadows found in the matter, in light of the warning issued in the past by two distinguished scholars: it is difficult but necessary for the concrete making of legal experience to chase the heights of "supra-legal" (or "rational") law.
Accadimenti (e congiunture) più o meno recenti registratisi nel campo della regolazione rapporti Stato/Chiese parrebbero avallare letture sconfortate e sconfortanti: potendosi parlare, a seconda dei casi, di una bilateralità ora “sospesa”, ora “apparente”, e talvolta perfino “tradita”. D’altronde, allo stesso tempo, contestuali elementi oggettivi (e indizi) inducono a non cedere allo sconforto, specie se il focus si espande ai frequenti esempi di bilateralità “altra” (quella concertata/amministrativa; quella dialogicoinformale), registrandosi talune dinamiche “incrementali” commendevoli, specie nel segno cruciale dello smarcamento dal peggiore dei vizi che può infiacchire la bilateralità, ossia la standardizzazione dei suoi contenuti. Il contributo offre una disamina composita delle luci e delle ombre rinvenibili in materia, alla luce del monito lanciato in passato da due insigni studiosi del diritto (e non solo): è difficile ma necessario che il farsi concreto dell’esperienza giuridica insegua le altezze del “diritto sovralegale” (o “razionale”).
Settore GIUR-07/A - Diritto e religione
2024
https://d1vbhhqv6ow083.cloudfront.net/contributi/Di-Prima-Toscano_bilateralità.pdf
a1f67b37-cc6a-45f5-af28-780a8fc74c20
Article (author)
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Di-Prima-Toscano_Il-principio_DOI.pdf

accesso aperto

Tipologia: Publisher's version/PDF
Dimensione 747.12 kB
Formato Adobe PDF
747.12 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2434/1115594
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
  • OpenAlex ND
social impact