This paper aims to investigate the specific dynamics and circuits of poetic valorization in the latter half of the Twentieth century, assuming that the condition of ‘resistant marginality’ of the poetry genre in contemporary societies is pragmatically correlated with the peculiar relationships established between poetic communities and literary communities. Within this framework, the circuits of poetry publishing can be observed as a complex system of selective valorization of works and authors: in the critical examination of its functioning, distant reading tools can offer a valuable resource, not as an alternative but as a complement to the close study of individual authors, publishing series, journals. The paper tests the potential of this perspective through some initial experiments or partial surveys: in particular, it proposes a comparison between the catalog choices of the three major contemporary Italian poetry series (Mondadori’s Lo Specchio, Garzanti’s Verde, Einaudi’s Bianca) and the variously “canonical” selections proposed from a sample of influential anthologies.
L’articolo si propone di indagare la specificità delle dinamiche e dei circuiti della valorizzazione poetica nel secondo Novecento, assumendo che la condizione di ‘marginalità resistente’ del genere poesia nelle società contemporanee è pragmaticamente correlata ai peculiari rapporti che vi si instaurano fra comunità poeticae comunità letteraria. In questo quadro, i circuiti dell’editoria di poesia possono essere osservati come un complesso dispositivo di valorizzazione selettiva di opere e autori: nella verifica critica dei suoi modi di funzionamento, gli strumenti del distant reading possono offrire una risorsa preziosa, non alternativa ma complementare allo studio ravvicinato di singoli autori riviste collane. Il saggio mette alla prova le potenzialità diquesta prospettiva attraverso alcuni primi esperimenti o sondaggi parziali: in particolare propone un confronto fra le scelte di catalogo delle tre maggiori collane di poesia italiana contemporanea (Lo specchio di Mondadori, la Verde Garzanti, la Bianca Einaudi) e le selezioni variamente “canoniche” di un campione di influenti antologie
La valorizzazione del testo poetico nel secondo Novecento : Un modello e qualche esperimento / S. Ghidinelli. - In: CONFIGURAZIONI. - ISSN 2974-8070. - 2023:3(2023), pp. 16-51. [10.54103/2974-8070/23337]
La valorizzazione del testo poetico nel secondo Novecento : Un modello e qualche esperimento
S. Ghidinelli
2023
Abstract
This paper aims to investigate the specific dynamics and circuits of poetic valorization in the latter half of the Twentieth century, assuming that the condition of ‘resistant marginality’ of the poetry genre in contemporary societies is pragmatically correlated with the peculiar relationships established between poetic communities and literary communities. Within this framework, the circuits of poetry publishing can be observed as a complex system of selective valorization of works and authors: in the critical examination of its functioning, distant reading tools can offer a valuable resource, not as an alternative but as a complement to the close study of individual authors, publishing series, journals. The paper tests the potential of this perspective through some initial experiments or partial surveys: in particular, it proposes a comparison between the catalog choices of the three major contemporary Italian poetry series (Mondadori’s Lo Specchio, Garzanti’s Verde, Einaudi’s Bianca) and the variously “canonical” selections proposed from a sample of influential anthologies.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2+[CONFIG_3]+Ghidinelli_Valorizzazione.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
5.19 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.19 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.