This paper is the result of a collective work carried out in the workshop “The perspective of Human Development and capabilities” within the SIREF Summer School 2020. Through three “key” passages, such as the pedagogical perspectives of a match between sustainability and capabilities, the discourse on sustainability as a “pedagogical paradigm” and the discourse on education as “care”, it provides a possible interpretation of the new fragilities, even due to the pandemic emergency, and a future perspective, desirable in the present too, in which the culture of sustainability is assumed also and above all as a culture of educational primacy that redesigns the meaning and character of the community’s idea with an ethical, democratic and emancipatory imprint.
Il presente contributo è frutto di un lavoro collettaneo realizzato nell’ambito del laboratorio “La prospettiva dello Sviluppo Umano e delle capacitazioni” all’interno della SIREF Summer School 2020. Attraverso tre passaggi “chiave” quali le prospettive pedagogiche di un incontro tra sostenibilità e capabilities, il discorso sulla sostenibilità come “paradigma pedagogico” e il discorso sull’educazione come “cura”, fornisce una possibile lettura circa le nuove fragilità, dovute anche all’emergenza pandemica, e una prospettiva futura, ma auspicabile anche nel presente, in cui si assuma la cultura della sostenibilità anche e soprattutto come cultura di un primato educativo che ridisegni il senso e il carattere dell’idea di comunità con un’impronta etica, democratica e di emancipazione.
La prospettiva dello sviluppo umano e delle capacitazioni: le dimensioni pedagogiche di un incontro tra sostenibilità e capabilities = The perspective of Human Development and capacities: the pedagogical dimensions of a meeting between sustainability and capabilities / M. Santi, G. Alessandrini, A. Atif, C. Braga, C. Carletti, G. Crescenza, M. Caterina De Blasis, A. Fabiano, R. Gallelli, A. Gargiulo Labriola, S. Malara, V. Marcone, P. Renna, M. Concetta Rossiello, S. Sandrini, C. Scaglioso, O. Tiozzo Brasiola, N. Valenzano, F. Zamengo. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - 19:1(2021), pp. 806-826. [10.7346/-fei-XIX-01-21_69]
La prospettiva dello sviluppo umano e delle capacitazioni: le dimensioni pedagogiche di un incontro tra sostenibilità e capabilities = The perspective of Human Development and capacities: the pedagogical dimensions of a meeting between sustainability and capabilities
N. ValenzanoPenultimo
;
2021
Abstract
This paper is the result of a collective work carried out in the workshop “The perspective of Human Development and capabilities” within the SIREF Summer School 2020. Through three “key” passages, such as the pedagogical perspectives of a match between sustainability and capabilities, the discourse on sustainability as a “pedagogical paradigm” and the discourse on education as “care”, it provides a possible interpretation of the new fragilities, even due to the pandemic emergency, and a future perspective, desirable in the present too, in which the culture of sustainability is assumed also and above all as a culture of educational primacy that redesigns the meaning and character of the community’s idea with an ethical, democratic and emancipatory imprint.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2021 Formazione e Insegnamento Alessandrini+et+al.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Publisher's version/PDF
Dimensione
174.09 kB
Formato
Adobe PDF
|
174.09 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.