The liquid modernity characterized by the pointillistic time (Bauman, 2008/2009) traps people in a present time, then it renouncing, as a consequence, to the future and ignoring the past. In particular, the ephemeral culture, nucleus of present ideology, paralyses the thought of the future (Augè, 2012). The “presentist” imperative prescribes to bear, to accept and to like this present world, abdicating to every dimension transforming people and society. The opening to future, indicated by Bloch as a feature of human condition, seems to find obstacles in the contemporaneity, especially for young people. It doesen't only refer to the existential uncertainty and the occupational flexibility, rather than to what has been defined, more in general terms, the change of the future sign (Benasayag & Schmit, 2003/2004), the passage from an idea of future interpreted positively as a promise to an actual and perennial state of alert and threat, which seems not to carry any positive aspects. There is no doubt that the particular historical-economic contingency is very complex and doesn't constitute a real invitation in favor of the growth of young generations. We intend to state the positive value of this and every situation of crisis: as a possible change. The current crisis, that involves several levels, from the economical to the political ones, from the social to the ethical ones, has been fuelled also by the cultural leveling to the presentist hegemony, by the renunciation to the future and therefore, at the end, by the depletion of the utopic thought. If the defuturisation of young people is one of the consequences, even just indirect, of the renunciation to the utopic thought, in this context it recovers the value of possibility, of utopia in the educational analysis. The resumption of the utopia implies, firstly, to interpret it not as pure daydream or the dogmatic result of a visionary political fantasy. We are going to select the distinctive characteristic of every good utopia: the dialectic between reality and possibility. There are two risks of misinterpretation of such dialectic: a blind trust in realism leads to sinister legitimation of the existing, and a blind trust in future that leads to dreams of getaway. We will defend the thesis that sees the critical and emancipatory role of the utopia only if it intends that dialectic in a balanced way. Then, we will characterize the connection and the analogies between utopia and education, to state the analogy between these two forms of thought. We will show the risks of a education hat doesn't correctly know how to intend the dialectic between reality and future as core of the education practice: on the one side the training, on the other the visionary dream. In conclusion, particular emphasis will be put on two aspects of how utopia can enrich and influence on the educational approach. The first of the two refers to epistemological ambit, related to the way the educational discourse works. The second aspect will invite to turn from the epistemological ambit to the educational one.

La modernità liquida caratterizzata dal tempo puntillistico (Bauman, 2008/2009) intrappola le persone nel presente, rinunciando al futuro e ignorando il passato. In particolare, la cultura dell'effimero, nucleo dell'ideologia del presente, “paralizza il pensiero del futuro” (Augè, 2012, p. 15). L'imperativo presentista prescrive di sopportare, accettare e amare questo mondo presente, rinunciando ad ogni passione trasformatrice. L'apertura al futuro, indicata da Bloch come un tratto distintivo della condizione umana, pare trovare non pochi ostacoli nella realtà contemporanea, in modo particolare per i giovani. Non ci si riferisce solamente all’incertezza esistenziale e alla flessibilità occupazionale, piuttosto a ciò che è stato definito, più in generale, il “cambiamento di segno del futuro” (Benasayag & Schmit, 2003/2004), ossia il passaggio da un’idea di futuro interpretato positivamente come promessa all’attuale e perenne stato di allerta e di minaccia, da cui pare non si possa attendere nulla di buono. Non v'è dubbio che la particolare contingenza storico-economica sia molto complessa e non costituisca un invito allettante in favore della crescita delle giovani generazioni. Si intende sostenere il valore positivo di questa e di ogni situazione di crisi: il suo essere una condizione di passaggio. L'attuale crisi, che investe vari livelli, da quello economico a quello politico, da quello sociale a quello etico, è stata resa possibile anche dall'appiattimento culturale all'egemonia presentista, dalla rinuncia al futuro e quindi, in ultima istanza, dall'esaurirsi del pensiero utopico. Se la defuturizzazione dei giovani è conseguenza, se non altro indiretta, della rinuncia al pensiero utopico, in questa sede si intende recuperare il valore del possibile, dell'ideale e dell'utopico nell'analisi pedagogica. La ripresa dell'utopia implica, in prima istanza, di intenderla non come pura fantasticheria o frutto dogmatico di una fantasia politica allucinatoria. Si cercherà pertanto di evidenziare la caratteristica distintiva di ogni buona utopia: la dialettica tra reale e possibile. Si individueranno anche i rischi di una misconcezione di tale dialettica: l'eccesso di realismo conduce alla bieca legittimazione dell'esistente e l'eccesso di futuro porta al sogno di evasione. Si sosterrà la tesi per cui il ruolo critico ed emancipativo dell'utopia è possibile solo se si intende correttamente tale dialettica. In seguito si individuerà il nesso e le analogie tra utopia e pedagogia, al fine di sostenere l'analogia tra queste due forme di pensiero. Si mostreranno così i rischi di una pedagogia che non sappia correttamente intendere la dialettica tra reale e futuro come cuore dell'educazione: da una parte l'addestramento, dall'altra il sogno visionario. In conclusione si evidenzieranno due principali contributi del pensiero utopico alla riflessione pedagogica. Il primo strettamente epistemologico, relativo al modo di procedere del discorso pedagogico. Il secondo consentirà il passaggio dal piano epistemologico a quello propriamente educativo.

La defuturizzazione e l'egemonia presentista : Il pensiero utopico come risorsa per uscire dalla crisi / F. Zamengo, N. Valenzano. - In: METIS. - ISSN 2240-9580. - 5:1(2015), pp. 279-285.

La defuturizzazione e l'egemonia presentista : Il pensiero utopico come risorsa per uscire dalla crisi

N. Valenzano
2015

Abstract

The liquid modernity characterized by the pointillistic time (Bauman, 2008/2009) traps people in a present time, then it renouncing, as a consequence, to the future and ignoring the past. In particular, the ephemeral culture, nucleus of present ideology, paralyses the thought of the future (Augè, 2012). The “presentist” imperative prescribes to bear, to accept and to like this present world, abdicating to every dimension transforming people and society. The opening to future, indicated by Bloch as a feature of human condition, seems to find obstacles in the contemporaneity, especially for young people. It doesen't only refer to the existential uncertainty and the occupational flexibility, rather than to what has been defined, more in general terms, the change of the future sign (Benasayag & Schmit, 2003/2004), the passage from an idea of future interpreted positively as a promise to an actual and perennial state of alert and threat, which seems not to carry any positive aspects. There is no doubt that the particular historical-economic contingency is very complex and doesn't constitute a real invitation in favor of the growth of young generations. We intend to state the positive value of this and every situation of crisis: as a possible change. The current crisis, that involves several levels, from the economical to the political ones, from the social to the ethical ones, has been fuelled also by the cultural leveling to the presentist hegemony, by the renunciation to the future and therefore, at the end, by the depletion of the utopic thought. If the defuturisation of young people is one of the consequences, even just indirect, of the renunciation to the utopic thought, in this context it recovers the value of possibility, of utopia in the educational analysis. The resumption of the utopia implies, firstly, to interpret it not as pure daydream or the dogmatic result of a visionary political fantasy. We are going to select the distinctive characteristic of every good utopia: the dialectic between reality and possibility. There are two risks of misinterpretation of such dialectic: a blind trust in realism leads to sinister legitimation of the existing, and a blind trust in future that leads to dreams of getaway. We will defend the thesis that sees the critical and emancipatory role of the utopia only if it intends that dialectic in a balanced way. Then, we will characterize the connection and the analogies between utopia and education, to state the analogy between these two forms of thought. We will show the risks of a education hat doesn't correctly know how to intend the dialectic between reality and future as core of the education practice: on the one side the training, on the other the visionary dream. In conclusion, particular emphasis will be put on two aspects of how utopia can enrich and influence on the educational approach. The first of the two refers to epistemological ambit, related to the way the educational discourse works. The second aspect will invite to turn from the epistemological ambit to the educational one.
La modernità liquida caratterizzata dal tempo puntillistico (Bauman, 2008/2009) intrappola le persone nel presente, rinunciando al futuro e ignorando il passato. In particolare, la cultura dell'effimero, nucleo dell'ideologia del presente, “paralizza il pensiero del futuro” (Augè, 2012, p. 15). L'imperativo presentista prescrive di sopportare, accettare e amare questo mondo presente, rinunciando ad ogni passione trasformatrice. L'apertura al futuro, indicata da Bloch come un tratto distintivo della condizione umana, pare trovare non pochi ostacoli nella realtà contemporanea, in modo particolare per i giovani. Non ci si riferisce solamente all’incertezza esistenziale e alla flessibilità occupazionale, piuttosto a ciò che è stato definito, più in generale, il “cambiamento di segno del futuro” (Benasayag & Schmit, 2003/2004), ossia il passaggio da un’idea di futuro interpretato positivamente come promessa all’attuale e perenne stato di allerta e di minaccia, da cui pare non si possa attendere nulla di buono. Non v'è dubbio che la particolare contingenza storico-economica sia molto complessa e non costituisca un invito allettante in favore della crescita delle giovani generazioni. Si intende sostenere il valore positivo di questa e di ogni situazione di crisi: il suo essere una condizione di passaggio. L'attuale crisi, che investe vari livelli, da quello economico a quello politico, da quello sociale a quello etico, è stata resa possibile anche dall'appiattimento culturale all'egemonia presentista, dalla rinuncia al futuro e quindi, in ultima istanza, dall'esaurirsi del pensiero utopico. Se la defuturizzazione dei giovani è conseguenza, se non altro indiretta, della rinuncia al pensiero utopico, in questa sede si intende recuperare il valore del possibile, dell'ideale e dell'utopico nell'analisi pedagogica. La ripresa dell'utopia implica, in prima istanza, di intenderla non come pura fantasticheria o frutto dogmatico di una fantasia politica allucinatoria. Si cercherà pertanto di evidenziare la caratteristica distintiva di ogni buona utopia: la dialettica tra reale e possibile. Si individueranno anche i rischi di una misconcezione di tale dialettica: l'eccesso di realismo conduce alla bieca legittimazione dell'esistente e l'eccesso di futuro porta al sogno di evasione. Si sosterrà la tesi per cui il ruolo critico ed emancipativo dell'utopia è possibile solo se si intende correttamente tale dialettica. In seguito si individuerà il nesso e le analogie tra utopia e pedagogia, al fine di sostenere l'analogia tra queste due forme di pensiero. Si mostreranno così i rischi di una pedagogia che non sappia correttamente intendere la dialettica tra reale e futuro come cuore dell'educazione: da una parte l'addestramento, dall'altra il sogno visionario. In conclusione si evidenzieranno due principali contributi del pensiero utopico alla riflessione pedagogica. Il primo strettamente epistemologico, relativo al modo di procedere del discorso pedagogico. Il secondo consentirà il passaggio dal piano epistemologico a quello propriamente educativo.
presentismo; utopia; utopia pedagogica
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale e Sociale
2015
https://www.metisjournal.it/index.php/metis/issue/view/8/PDF-V-1
Article (author)
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